3za
Kan någon säga mig vad denna blomma heter?

mvh
Teresa
[attachment=4508:P6260246.JPG]
Anki V
Johannesört, kanske g.gif

/Anki
Fenja
Hej och välkommen hit!
Anki har rätt det är en Johannesört.
Mvh
Fenja
3za
Tack så mycket för svaren! Min moster var också snabb med att svara, tipsade om att den är bra som brännvinskrydda ("då heter snapsen Hircum Pircum efter det latinska Hypericum perforatum", - moster Tina)

Jag har nämligen nyss varit i Kroatien och druckit te bryggt på denna blomma. Det var himla gott. Skulle tydligen vara bra mot allt möjligt och rensa njurar och gud vet vad.

/Teresa
Fenja
Och Hirkum Pirkum får en underbart vacker röd färg wink.gif
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (3za @ 26-06-2007, 21:17) *
Tack så mycket för svaren! Min moster var också snabb med att svara, tipsade om att den är bra som brännvinskrydda ("då heter snapsen Hircum Pircum efter det latinska Hypericum perforatum", - moster Tina)

Jag har nämligen nyss varit i Kroatien och druckit te bryggt på denna blomma. Det var himla gott. Skulle tydligen vara bra mot allt möjligt och rensa njurar och gud vet vad.

/Teresa

Japp det ska fungera bra mot många saker (lätt depression mm.) MEN örten tar också bort effekten av vissa mediciner ex. P-piller kan bli verkningslösa ifall man regelbundet dricker te av johannesört eller äter johannesörtspiller, samt örten kan göra så att huden blir känslig för solljus.
Blomstertanten
Du kan kolla om det är äkta Johannesört (Hypericum perforatum ) genom att titta på ett blad , gärna mot ljuset. Kan du se pyttesmå "hål" så är det en äkta Johannesört.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon