catlady
Nu har den där efterlängtade blomningen påbörjats, men vad är det jag har?
[attachment=4509:IMG_1481.jpg][attachment=4510:IMG_1480.jpg]
Kajsa
Gissar på Rosarium Uetersen, rosen Etude kanske är ett snäpp knalligare rosa.
Titta på bilder i Roslistan
Här har du två bilder av mina

Rosarium Uetersen, ny hos mig så jag fick bara några blommor förra året.

Etude
I Roslistan hittar du många bilder av dessa.
catlady
Vilken lista! Kanske skulle jag tillägga att den bara har mycket svag doft. Den där Asta von Parnat eller Carnea Plena skulle det kanske kunna vara? Inta lätt med alla dessa sorter, men tack för svar!
Kajsa
Du trycker på raden på mitt inlägg " Roslistan " och där klickar du vidare efter den bokstav rosen börjar på.
catlady
Nej, nej, det var inte en fråga: "Vilken lista?", utan det var ett utrop: "Vilken lista!" som i att den var lång och utförlig!
Men jag kan inte klicka på bokstäverna eftersom jag inte har en aning om vad rosen heter, utan jag sökte på färg, typ och doft. Det är en mycket bra lista, men jag tycker ändå att det kan vara många olika sorter. Jag är ju en fullständig nybörjare på rosor!
kerstin z5-6
Rosarium Uetersen-övriga du nämner Catlady är ganska ovanliga rosor angel_not.gif
Bee
Ursäkta Catlady men nu kidnappar jag din tråd för jag har samma bekymmer. Jag har bott i mitt hus i 27 år och mina klätterrosor vid altanen var väletablerade redan då. Något namn har jag inte hittat.
Dom liknar de ovanstående väldigt mycket men inte helt och hållet.
Blomningen är överdådig från början av sommaren till frosten. Ett år blommade dom på julafton (!). Blomman börjar i knallrosa för att blekna mot slutet.

Bifogar några bilder:

[attachment=4571:Altanrosen.JPG]

[attachment=4572:AltanrosTaggar.JPG]

[attachment=4573:AltanrosKnoppar.JPG]

Är det någon av er som har en susning om vad detta kan vara?
catlady
Jag får väl helt enkelt vänta tills en rosfantast besöker min trädgård! blush.gif
kerstin z5-6
Nä.. du har det ju väl förspänt smile.gif Du kan väl spotta till Helsingborg .. -cry-.gif där finns LÅG rosgurun

Lördag 30 juni-söndag 1 juli Rosdagarna på Fredriksdal.
Nu står rosorna i sin fullaste prakt! Speciellt spännande blir det att uppleva hur långt nya Rosariet kommit i sin uppväxt. Det bjuds guidade rundvandringar, rosförsäljning, tips och råd. Var med och utse Rosariets Vackraste Rosbuske.
Ta med en rejäl kvist med ros blad o taggar o åk dit !

Finns fler tillfällen i hela landet kolla rosensä'llskapets hemsida tex
Fredag 24 – söndag 26 augusti Den stora trädgårdsfesten på Sofiero.
Vi kommer att delta som vid tidigare år med information och försäljning underträdgårdsdagarna -dvs man kan även där få rosor id -ade
catlady
Wow, Kerstin. Tack för info! Hinner tyvärr inte med några utflykter just nu (det är trots allt 45 min med bil till Helsingborg), eftersom jag tillbringar all tid vid huset. Men nästa år... tummenupp.gif
kerstin z5-6
45 min .. 4,5 mil alltså smile.gif det har jag till jobbet enkel väg smile.gif OK .. santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon