Gnuttis
Har precis varit ute i växthuset. Såg att någon har varit och ätit på basilka bladen på 2 av mina plantor, saknas stora bitar. Dessutom ligger det fullt med svart prickar/klumapar på bladen. Vred och vände på de 2 plantorna som var drabbade men såg inget som verkade leva i växterna.

Jag vet att det inte är så mycket att gå på, men är det någon som vet vad de kan vara?

Just nu står de angripna växterna i karantän. Ska hålla koll på de som stått i närheten av dessa.
buffy
Jag har också haft ohyra på basilika, men inomhus. Och det var nog samma sort som du har, för de lämnade brunt "bajs" efter sig. Och inte så lite heller! Jag lyckades aldrig få syn på de skyldiga, men problemet försvann efter att jag städat bort allt "bajset" ur fönsterkarmarna och spolat plantorna ordentligt i duschen med varmast möjliga (kran)vatten.
Åsa, mälardalen zon 2
Den som brukar gilla basilika hos mig är denna (vissa är mera bruna med ljus fartrand):

De lämnar klumpar efter sig =avföring den är ofta lite metallicglänsande.

De äter det mesta i grönsaksväg hos mig men de verkar gilla tomat och basilika allra bäst.

De är små från början men blir snart ganska feta rackare.

Tyvärr har de utmärkt kamoflage och brukar vara svåra att hitta även när de ätit sig stora feta och mätta, jag brukar skaka eller snärta till plantorna då brukar en hel del av dem trilla ner och på marken funkar inte kamoflaget lika bra.

Skadedjuret heter grönsaksfly och är en fjärilslarv.

(Även sniglar gillar basilika men då borde du ju ha sett slemspår.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon