Maria Hedström
Funderar lite...
Har ett par späda äppelträd (planterade ifjol) som jag skulle vilja ge fint sällskap av några buskar. En ros, Louise Bugnet, tänkte jag mig bl.a. och kanske någon vinbärsbuske. Skulle vilja att buskarna växer in mot trädstammen så att träden liksom ingår i ett buskage. Kan det funka eller vill äpplen ha fritt runt benen? Frågan är alltså hur nära äppelträdet jag kan plantera. Någon som vet? Tacksam för ett gott råd innan jag sätter spaden i marken:)
Cilla
Det kan fungera alldeles utmärkt det. Rosenskötsel med bevattning, lite kogödsel och pyssel med jorden och ogräsrens blir bra för det unga trädet. det enda abret är att du bör gräva försiktigt så att du inte gräver av trädens rötter. Om grenarna vuxit kan du räkna med att rötterna sträckt sig ut ungefär lika långt och att ganska många ligger grunt. Det kan man lösa genom att ta av grässvålen och ytliga jorden där rosgropen ska vara med en liten kratta, och sedan gräva emellan rötterna. Rosor har djupa och smala rötter som går att sticka emellan trädrötter.

Att gräva strax intill stammen skulle jag inte göra om jag brydde mig om trädet. Då går ofelbart en massa huvudrötter av och trädet kan tom bli instabilt. Louise Bugnet kan bli hyfsat bred även om den är ganska upprättstående, du behöver inte sätta den dikt intill för att den ska nudda eller krama trädet så småningom.
Maria Hedström
Det låter ju bra, då vågar jag kanske plantera ungefär 60 cm ifrån så växer dom samman med tiden. Bor i zon 5 så jag förmodar att rosen kanske inte blir så stor och omfångsrik som den kan bli söderöver. Är det rätt antaget? Om jag nu ändå har dig på tråden kan jag kanske få svar på hur lång period under sommaren Snöbollsbusken blommar. Och hur vissnar den? Är den något att satsa på? Hörde att någon tyckte att den luktade illa. Kanske inget att plantera närmast uteplatsen, då...? Tack för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon