Full version: Klippa lavendel
Lena N
Förra året hade vi en diskussion här om att klippa lavende i augusti. Jag klippte min största och äldsta fem cm över marken och den kom med massor av nya skott. Jag gjorde då ett inlägg där jag skrev att det gick bra att klippa i augusti.

Jag vill nu ta tillbaks detta påstående. Lavendeln hann inte invintra och är nu stendöd. Alla mina andra lavendel har överlevt vintern normalt. Varning alltså! ohmy.gif
digitalkarin
Men tror du verkligen att det beror på att du klippte den?
Det tror inte jag. Det var en torr och varm höst, och vintern kom plötsligt och var hård. Många perenner dog. Alla mina lavendlar utom en strök med, utan att ha blivit klippta.
Lena N
Anledningen till att jag tror det berodde på klippningen är att jag har c:a 15 lavendel. Jag klippte bara en, och den dog. De andra tog inte mer skada av vintern än som vanligt. wink.gif
digitalkarin
Jahaa, då var det säkert det!
AnnaVattenkanna
-_-
Men det heter väl annars att lavendel skall klippas ned på våren? Det brukar jag göra. Men jag har också hört folk säga att amn ska klippa ner den på hösten... Logiken säger att när man klipper/beskär en växt sätter man igång en tillväxtprocess, växtsaften stiger i växten och gör att växten blir känsligare för t ex frost och kyla. Rätta mig om jag har fel...
hälsn
AnnA
Louise i Göteborg
Du har inte fel alls, men agusti är väl inte höst?

Om man klipper lavendeln nu när den blommat ut och är risig så blir den tätare och finare. Men man skall inte klippa för hårt då händer allt du säger.

Hård beskärning skall bara göras på våren. Putsning på sensommaren. Även om semestern är slut - suck - är inte sommaren det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon