Full version: Älggräs!
tiagirl
2005 köpte jag Älggräs dyyyyrt faktiskt på Tradera, vi var många som ville ha den plantan...
2006 flyttade jag den lite för mkt tror jag för jag såg bara till bladen.
2007 blommar den för fullt, kanonfin tycker jag!!

MEN!!!!!!!!!! Igår när jag hämtade min häst i sommarhagen, döm om min förvåning när det växer FULLT med älggräs överallt!!!!!!
Ser iaf exakt likadant ut. Är det nu samma så känner jag mig nääästan lurad för om det är en "vild" blomma så borde det kanske ha skrivits i annonsen jag bjöd på... Eller finns det "odlade" älggräs med?
Ska iaf ta med mig en spade och gräva upp lite tänkte jag nåndag.
Eva 33c
Ja, det finns odlade varianter av älggräs, de kan tillhöra olika arter också. Vårt vilda älggräs heter Filipendula ulmaria. Om du skriver in "älggräs" i sökrutan i Svenks kulturväxtdatabas får du upp flera namn. Sedan kan du ju söka vidare på dem ifall du vill identifiera din egen växt.
tiagirl
Hm...nä det blev jag inte klokare av! smile.gif Tack iaf!!!
Fanns ju inga bilder... Ska söka lite på Google tänkte jag, så får jag upp lite. Då är det kanske dumt att gräva upp och blanda tills jag vet vad jag har?
Tack för svaret iaf! Nu vet jag att det finns massa olika så kanske är inte mitt det vanliga! Även om det ser misstänkt ut... wink.gif
Betty
Jag köpte förra året en planta varigerat älggräs, den ser ut så här:
[attachment=4531:2007_06_27_009.jpg]
tiagirl
CITAT (Betty @ 27-06-2007, 11:05) *
Jag köpte förra året en planta varigerat älggräs,

Åh! Va fint! Blommar den vitt med sen?
Betty
CITAT (tiagirl @ 27-06-2007, 11:17) *
Åh! Va fint! Blommar den vitt med sen?

Ja, men jag brukar ta bort blommorna för att gynna bladen. Tycker att hela behållningen sitter i de gulbrokiga bladen. smile.gif
Eva 33c
CITAT
Fanns ju inga bilder... Ska söka lite på Google tänkte jag, så får jag upp lite. Då är det kanske dumt att gräva upp och blanda tills jag vet vad jag har?

Nej det finns inga bilder där, men jag tänkte att du får fram de vetenskapliga namnen på de olika arterna, och sedan kan du bara kopiera det och göra en bildsökning på google så ser du snart hur de ser ut. Jag skulle strunta i sortnamnen (det som står inom enkelfnuttar; ' ') till att börja med i allafall.
Så här:
Filipendula palmata
Filipendula multijuga
F. purpurea och F. rubra verkar bara vara röda så den är det väl inte du har trots allt. smile.gif
Ophelia
Ja det finns ett gäng olika typer av älggräs. Jag är mycket förtjust i amerikanskt älggräs (Filipendula rubra) som finns i olika rosa nyanser. Likaså japanskt älggräs (Filipendula purpurea) är mycket tjusigt, speciellt "Elegans" tycker jag. Ja det är en vacker grupp och älggräset kan ju även användas som te och smakar inte så tokigt (testat under en fisketur).
Lena i Torslanda
Jag har flera olika, även det variegerade, men detta är min favorit 'Grand ridge'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...44_alggras2.JPG
Ophelia
CITAT (Lena i Torslanda @ 27-06-2007, 13:42) *
Jag har flera olika, även det variegerade, men detta är min favorit 'Grand ridge'

Den var då inte fy skam! smile.gif Väldigt fint med de röda kantmarkeringarna på bladen.
Betty
CITAT (Lena i Torslanda @ 27-06-2007, 13:42) *

Läcker! tummenupp.gif
Airamya
Jösses, så många vackra älggräs det finns! Jag har alltid sett den som en praktisk och mycket lättfunnen läkeväxt, aldrig tänkt på den som trädgårdsväxt...
Måste nog börja jaga sorter biggrin.gif Är mördarsniglar förtjusta i dem?
Har insett att det inte är någon idé att försöka odla sånt som dessa marodörer tycker om. Hos mig lämnar de alunrot, astilbe och mycket annat helt i fred medans mina rudbeckior inte fått en chans att växa i år.
Lena i Torslanda
Jag har aldrig sett en snigel på någon av mina så de är nog inte så attraktiva!
Airamya
CITAT (Lena i Torslanda @ 27-06-2007, 19:14) *
Jag har aldrig sett en snigel på någon av mina så de är nog inte så attraktiva!

Åh så bra! Då ska jag ge dem en chans i mina rabatter biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon