britno
Jag har fått små runda röda djur med hårt skal ca 4 mm, påminner om små nyckelpigor (utan prickar). Dom gillar mina liljor och också min gräslök men inga andra blommor....än! Äter så det blir hål i bladen.
Har aldrig sett dom förut så varför har jag fått dom och framför allt vad göra?
Tacksam för hjälp!
Morbid
Det är säkert Liljebagge du har. Lilioceris sp.

skogstroll
usch det är nog liljebaggar, kläm ihjäl och kolla under bladen så de inte har bebisar där...

i förrgår satt jag förnöjt och tittade på mina liljor och gottade mig över att det inte fanns några liljebaggar på dem. Jag tänkte att de kanske inte hittar ända ut hit i skogen för att gnaska på mina fjuttiga 3 liljor. Just när jag satt och gottade mig som bäst så vad kryper försmädligt upp på ett blad.... jo en liljebagge förstås ranting.gif så kan det gå...
britno
Tack snälla! Då blir det till att gå på "mördarjakt" i kväll då. Har faktiskt klämt ihjäl en & det var rätt äckligt men jag får ta handskar på denna gång.
skogstroll
Det här såg jag här på Odla också, inkapslade larver (så man vet vad man är ute för att mörda)... http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...apslade_lar.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon