yla

här finns bilderna på den
vet du gossen??? amaira visste inte
Gossen Ruda
Det är en Tallsvärmare med outvecklade vingar. Dom två svarta längsbanden på den gråa mellankroppen är arttypiska.
yla
ahaa fast tror du att vingarna skulle pumpas upp kanske eller hade den e alltförstor kropp kroppen va som lillfingret stor o tjock,, liksom lika stor som den skulle vart som larv så de kändes som om den inte skulle kunna få tillräckligt stora vingar om nu inte tallsvärmaren är en mycket stoooor fjäril
skogstroll
otroligt djur... är ni säkra på att det inte är en uggla...? giggle.gif
yla
fnisss en mycket liten uggla då,,,mera som en flygande grävling
Gossen Ruda
Kroppen är normal, det är vingarna som inte är utvecklade. Tallsvärmaren är en stor sak, vingbredden brukar ligga mellan 7 och 8 cm. Varför inte vingarna är utvecklade vet jag inte, något fel kanske eller så väntar den till natten.
KURT
Jag vet inte hur det är med tallsvärmaren, men för endel insekter så flyger ju inte honan och behöver då inga vingar.
yla
ja så va de nog då fast jag undrar hur den kom fram till mej nerblåst kanske från nåt träd under tiden den hade tänkt sej att sitta i fylla vingarna
spännande
nå jag satte den i kaprifolen så den tar sej väl dit den vill då den e klar me vingarna
flyger den annars på nätterna?????? eftersom jag aldrig sett den förut en så pass stor sak borde man ju se
fast de e klartden va ju iklädd bra kamoflagefärger om den håller sej i skogen
Betty
CITAT (yla @ 27-06-2007, 11:24) *

Helt fantastiska närbilder! ohmy.gif

Ps. jag har ditt fat med smultron som skrivbordsunderlägg... wub.gif
Gossen Ruda
Den är natt/skymningsflygande och gillar kaprifol och daglilja mm. Honan flyger också, det kan behövas när man skall lägga ägg uppe i tallarna.

Tillägg: Det är fö en hona på bilderna, hanen har tjockare antenner och smalare bakkroppsspets.
yla
betyy visst är dom härliga smultronen
ruda va bra jag satte den i kaprifolen då så den kan sitta där o växa till sej
den här honan kom nerramlande i mitt knä mitt på ljusa dagen så de va nog bara meningen hon skulle fotografera sej
de värsta va att mitt batteri i min vanliga kamera va slut så jag fick lov o fota me telefonkameran whistling.gif
som e ganska bra men jag hade velat ha bättre bilder
Limeblossom
Säkert att det inte är en vädurskanin? smile.gif Fina bilder.
yla
fniss de e jag säker på för en sån hade min pappa en gång o dom va rejält MYCKET större
malin72
CITAT (yla @ 27-06-2007, 11:24) *

här finns bilderna på den
vet du gossen??? amaira visste inte

men vilken liten sötnöt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon