Full version: Jag har! :)
idipidi
Tillägg: Nu skäms jag, det här skulle vara ett svar i tråden Saintpaulia ju... sad.gif

Här finns bra odlingsråd: http://www.petzon.se/grona/sp%20odlingsrad.html
Det som många gör fel är att man inte håller dem som en bladrosett utan det blir ett virrvarr av blad och så trångt att det inte blir några blommor. Sidoskotten ska tas bort (om det inte är en trailer) då de stjäl kraft från plantan och gör den assymetrisk. Sidoskotten kan rotas och bli nya plantor. För chimeror där man inte kan bladföröka så fungerar det oftast med sidoskott. På den här sidan kan man se vad sidoskott är hyfsat i alla fall: http://www.rachelsreflections.com/crown.htm

Jag har ett 20-tal sorter plus några till som inte blommat ännu. Alla kan jag inte plocka bld ifrån, men en del i alla fall om det finns något intressant byte. Blue Dragon t.ex. är jag intresserad av. Om någon skulel sitta inne med någon stor vit namnsort så är det högintressant. Likaså är jag svag för det mesta som är spräckligt och spektakulärt. wink.gif

Skulle kunna ta blad bland annat av...

Ramblin Dots - en inte så stor trailer med brokiga blad och fantasymönstrade blommor:

Rainbow's Quiet Riot (tyvärr inte den bästa bilden, den är spektakulär!):

Saintpaulia rupicola - en ljuvlig vildart, trailer. Blir stor och blommar massor och tidigt. Jag odlar min i ampel:

Taita Neema - också den trailer som jag har i ampel. Får hängande roslika blommor:

Buckeye Country Lilacs:

En av mina favoriter är Ozio. men den vill jag inte ta fler blad av nu, har precis satt några på rotning så det kan bli småplantor att byta med framöver:
Fenja
Jag byter gärna! Jag kan ta blad av:
Dib's Swiss Geneva
Fickle Flirt
Pandora
A'Johns Spinnig Bell
Sketch Me
Oprimara Maine
Optimara Alabama
Blueberry Mint
Roccoco Rose
Ramblin' Spots
Blue Dragon
Älvornas Prinsessa
Rosenbusken
Buffalo Hunt
Rainbow's Neon Electra
Luvy
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon