Prillan
27-06-2007, 11:25
Hej!
Jag undrar om någon vet hur länge jag ska låta vallmokapseln sitta kvar efter blomningen. Har en granne som har vallmo och har blivit erbjuden att ta kapseln, men vi vet inte när.
Tacksam för tips.
Gloriana
27-06-2007, 12:27
När kapseln är brun och du hör att det rassalr inuti kan du ta fröerna. Det blir också som små hål alldeles under "taklocket". Mina jättevallmo är inte färdiga för fröskörd än på ett tag. Tur är väl det för jag har fullt sjå med att ta bort kapslarna innan det blir frö

. Har för många redan som det är liksom....
Prillan
27-06-2007, 17:12
Hej Gloriana!
Tack för ditt snabba svar. Tydligen behöver dock inte jag vara lika snabb att hämta mina frökapslar, vallmon har just blommat fördigt. Jag hade vallmo i min rabatt förra året som var röd o vitrandig som fick fröa av sig fritt, men jag har inte sett skymten av dem i år. Tror du att de kan vara "sega i starten"? Den som lever får se!
Gloriana
01-07-2007, 22:08
Röd och vit låter som en ettårig variant. Om man är ruskflitig med att rensa så kan det hända man rensar bort fröplantor. Om du smalr in fröerna så har du kontroll på processen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.