Söttok06
27-06-2007, 12:11
och skulle vilja få den till ungefär max 2 meter i höjd. Den lutar dessutom in mot lotten och det skulle vara bra om den var mer rak. Någon sa att jag skulle skära ner den till marknivå NU så att nya skott bildades? Stämmer det? Eller ska jag vänta till februari-mars nästa år? Kommer den att växa upp och bli frodig vid en sådan hård beskärning? Hur lång tid tar det och kommer den då att blomma igen?
Tacksam för tips. Jag är inledningsskede med att gräva om lotten och fixa till som jag vill ha den för att sedan kunna planera in sittplats bakom syrénhäcken och eventuellt lägga skifferplattor under där man ska sitta.
Vänligen
Maria
Ophelia
27-06-2007, 12:27
Om du kapar ner hela häcken så får du ju vänta ett tag innan du får en blomning och att häcken kommer upp i höjd. Det kommer att komma en hel del rotskott och du kan därefter hålla efter och skapa den häck du vill och du kommer även då behöva beskära de uppkomna rotskotten för att stimulera ny uppkomst. Annars är ett bra sätt att glesa ur häcken och ta de allra längsta/grövsta/fulaste/missriktade grenarna nu och för varje år ta gren efter gren och på så vis har du fortfarande höjd, blommor och återtillväxt då den skjuter rotskott. Beskärning funkar på senvintern, våren eller även efter blomningen.
Ska du ha sittplats kan det vara bra att planera och göra en ordentlig plats och vara medveten om att syrenen trots allt skjuter upp skott. Fördelen med syrener är att så långt sprider sig inte rotskotten men du kan få vara bredd att hålla borta ett och annat skott samt planera häcken liten bit från sittplatsen. Kan även vara bra att planera bra underlag för platsen för att undvika något eventuellt vilsekommet rotskott, blir mer lättskött så.
Som tillägg: Att kapa mitt i eller en bt upp i syrén blir inte snyggt och dessutom blir de kvarvarande stammarna ofta angripna. Att ta något eller allt vid marken blir bättre. Hur syrén klarar att bli av med allt beror på vitaliteten från början. Allt man radikalbeskär bör man luckra, gödsla och vattna.
Om du vill att häcken ska skjuta fart är det vårvintern som gäller. Beskär du efter blomning eller nu blir återväxten mycket långsammare.
Söttok06
27-06-2007, 21:09
Om jag nu radikalkapar alla grenar till marknivå efter blomningen (blommade före midsommar), vad ska jag i så fall gödsla med? Hur lång tid tar det innan det växer upp igen? Hur lång tid tar det om jag väntar till mars? Eller kan jag bara ta de grövsta grenarna och såga av dem och spara dem som ser yngre och kortare ut?
Jag tänker också köpa nya syréner av samma sort (vad det nu är) och plantera bredvid så att häcken blir lite större samt ramar in en sittplats, eller är det något annat som funkar ihop med Syrén? De nuvarande är planterade på rad så det kanske är snyggast att ta samma.
Jag har inte så bråttom med lotten, men mina kolonilottgrannar kanske blir förskräckta när det inte finns någon häck där längre. Tänker mig att det tar ca 2-3 år innan jag får någon struktur på den. Men jag vill nog få till gångar och sittplatsen med ev. plattor av något slag redan nästa år. Sen kan jag planera växterna.
Många frågor har jag.
Ophelia
27-06-2007, 22:37
Gödsla med ny jord, kompost och stallgödsel så blir det nog sprutt men gör du det senare så var försiktig med kväverika gödselmedel. Om du radikalbeskär kommer det att ta ett antal år innan den överhuvudtaget är uppe i den höjd du önskar och blomorna tar även de tid på sig (men då har du fritt fram att sätta små söta lökar eller knölar av balkansippa som kommer att blomma sött och stilla i häcken). Jag kan tycka att det smartaste är att faktiskt spara på de yngre grenarna och i första hand ta bort de fulaste och missriktade stamarna och därefter (om det behövs) även ta en och annan grov gren över 2 m. Fortsättningsvis så kommer du att få en lägre häck men slipper att totalt kapa av den och kan njuta av insynsskydd och blomning samtidigt som du jobbar med täthet och höjd. Det är väl inget som hindrar att du tar bort dött material från häcken nu och börjar städa samt ta bort grenar som börjar få en för kraftig lutning in mot din lott. Ta även väck det som inte ser friskt ut. Jag har svårt att säga något om tillväxt/år då det är till stor del beroende på jord och läge m.m. men syrener brukar vara ganska duktiga på att skjuta skott men på 2-3 år så har du inte fått upp en 2 metershäck med blommor på.
Jag har en kompis som har en jättefin berså och som har satt klängrosor som klättrar över en pergola vid ingången till bersån. Det är mycket sött. Även om du väljer syrener så kan du ju ha olika färger på blommorna. Förmodligen har du Syringa vulgaris (vanlig bondsyren) och jag tror det kan vara ett bra val att hålla dig till den syrensorten men se gärna över de olika färgerna som finns i allt från vitt till mörk lila med rosa nyanser. Välj gärna E-plantor då får du ett friskt material.
Jag tycker det låter helt bakvänt att radikalbeskära och gödsla nu. Om du villa ha snabbast återtillväxt är det på vårvintern du beskär och på våren du göslar, och sedan vattnar under sommaren.
Vill du ha häcken kvar och blommande samtidigt som du föryngrar den lite snabbare än den gör själv så tar du som redan sagts, några av de äldsta stammarna på vårvintern. Man behöver inte ta så många för att det ska spruta nedifrån och se grönskande ut hela vägen.
Hur lång tid det tar för varje stam att växa upp igen beror helt på vilka växtförhållanden och vilken bevattning du erbjuder. Oavsett detta så tar det längre tid att föryngra om du beskär nu än om du gör det på vårvintern.
Ophelia
28-06-2007, 21:49
Ser inga hinder alls att ta bort de mest missriktade grenarna och de som inte ser friska ut. Att sedan gödsla kan jag inte heller se några som helst hinder till om det inte är för kväverika givor (kväverika gödselmedel bör undvikas efter midsommar). Kompost och ny jord hjälper även till att förbättra jordstrukturen i marken och ju bättre struktur destor bättre för syrenerna. Så helt bakvänt är det inte.
Javisst, det håller jag med om - om missriktade eller skadade grenar. Men beskärning ned till marken är bättre att göra på vårvintern.
Skadligt att jordförbättra är det heller inte, man får ibland göra det när man hinner. Men efter midsommar ger det ofta bättre skjuts i växterna om man vattnar. Kan man göra bådadera, jordförbättra, luckra och vattna, är det suveränt.
Bevattning av träd och buskar är något jag ser är underskattat i trädgårdsarbetet. Kanske för att trädgårdshandeln inte kan ta betalt för vatten men väl för gödsel av olika slag. Jordförbättrar man utan att vattna har växterna iallafall ingen nytta av den bättre jordstrukturen.
Söttok06
29-06-2007, 16:52
Då tror jag att jag väntar till vårvintern med att antingen radikalbeskära eller ta bort de äldsta och tjockaste stammarna, för det verkar ju inte blomma nästa sommar vare sig jag gör delvis beskärning nu eller i på vårvintern. Måste snön vara borta i februari eller att frosten gått ur marken?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.