Full version: Vildkaprifol Serotina
Fia N
Hej!

Köpte igår två stycken vildkaprifoler "Serotina".

Är det någon som har denna och som kan berätta lite om hur den blommar. På lappen stod det juli-september. Betyder det att den blommar längre än andra kaprifoler, eller bara att den blommar någon vecka under denna period?

MVh/Fia
Fia N
Ingen som vet?
Mollis
Hej!

Nu kommer jag med ett mycket osäkert svar men jag har också en vildkaprifol, är inte säker på vilken sort, den hette just bara vildkaprifol. Blommorna är först röda och när de slår ut lite rosa/gräddvita. Den blommar just nu och blomningen pågår ett bra tag, när blommorna slår ut varar inte blomman så värst länge men det kommer nytt hela tiden. Jag kan ta en bild på den (idag eller imorrn) så får du se om det kan tänkas vara samma sort. Jag bor i odlingszon 2 och den växer i västerläge.....

Hälsningar
Mollis
Mollis
Hej igen, det gick fortare än kvickt att ta den där bilden så här kommer den...det finns lite klematis o annat tjafs med också men jag hoppas du kan se ändå.
Ester zon 4-5
Jag har inte själv någon Serotina men jag har funderat på att skaffa den. Anledningen är att just den namnsorten ska blomma senare än andra vildkaprifoler och jag ville ha kaprifoler i blom så länge som möjligt.
Fia N
Hej och tack för svar!

Mollis - det kan vara den, din ser lite ljusare ut än på bilden jag har som följde med plantan, men på beskrivningen verkar det stämma. Stort tack för att du fotade!

Mina (jag köpte 3!) ska få växa på en portal mitt i trädgården så vi får se hur det går, jag är mycket nyfiken...

Fia
Mollis
CITAT (Fia N @ 30-06-2007, 08:45) *
Hej och tack för svar!

Mollis - det kan vara den, din ser lite ljusare ut än på bilden jag har som följde med plantan, men på beskrivningen verkar det stämma. Stort tack för att du fotade!

Mina (jag köpte 3!) ska få växa på en portal mitt i trädgården så vi får se hur det går, jag är mycket nyfiken...

Fia

Den ser lite ljusare ut på bilden än den är faktiskt... lycka till med dina och tänk på att kaprifolen växer motsols!

/Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon