Jag har en ärvd gammal hibiskus som har en ganska kraftig stamm. NÄr jag fick den förra året hade den väldigt långa grenar med blad endast längst ut på topparna. I februari klippte jag ner den och genast började det växa nya små blad på alla grenar och på stammen. Bytte även jorden. Men de sista två månaderna har den blivit konstig. Det kommer små blad men efter ett tag dör de, medan de fortfarande är gröna så ledsnar de och sedan blir samma blad bruna torkar och dör. NÄr jag känner på stammen och grenarna känns det nästan som om barken "sviktar" som om det är luft mellan. Vet inte om den var så innan och det är normalt.
Är det någon sjukdom eller dränker jag den?
Ja lite stressad och vå verkar den vara.. Gamla Hibiskusar kan vara känsliga för en kraftig tuktning,= den gillar det inte...Om du då samtidigt bytte jord är ju också det ett stressmoment. Den vill torka ut mellan vattningen, så låt den torka upp lite och låt den sköta sig själv så mycket som möjligt under en tid så att den får tid att hämta sig...Om den vill komma tillbaka så gör den det. Om den hänger väldigt med bladen så stick ner en pinne ända till botten av krukan för att kolla om den verkligen är torr innan du ger den vatten. Mina vill absolut inte veta av småvattnande, rejäl rotblöta och sen torka upp trivs den bäst med...hoppas att du lyckas
Tack för svar. Jag märkte att jorden var så himla hårt packad i krukan så ingen luft kom in och torkade upp. Jag bytte jorden och gjorde det luftigare. Nu får vi se vad som händer. Den ser ut som ett dött träd med två hängande blad nu. Undrar om det ens är möjligt för den att leva upp igen. Den står ute i det inglasade rummet där det är mest ljus.
Alexander-VG-zon3
30-06-2007, 11:47
beskärningen brukar inte vara nåt problem i sig men man ska ta det lugnt där efter såsom att plantera om den ska man inte göra i samma veva som beskärningen . jag tror den har ruttnat och kommer till att dö tyvärr . där du känner att barken är konstig skrapa med nageln, är där brunt så kommer den dö - är där grönt kan den överleva .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.