Full version: Hjälp sökes
gigi
Jag behöver hjälp med att få reda på namnet på en blomma. Den ser nästan ut som Gurkört men de små blå blommorna som sitter i gles flock ser ut som små klockor istället för som på Gurkörten - som "stjärnor". Jag tror att den odlades i trädgårdar förr i tiden men troligen inte idag. Den verkar ha god spridningsförmåga för man ser ganska stora stånd av denna blomma på flera ställen. I alla fall här i Dalarna. Den dyker upp vid uthusen vid gamla gårdar. Har hört mig för om namnet men det enda jag fått fram är "Kärringskvaller". confused.gif Den blir runt 80 cm - drygt 1 meter hög.
Jag sätter nu min tillit till alla duktiga medlemmar.
Anki V
Vallört...kanske

/Anki
gigi
Tack, Tack thanks.gif Visst är det vallörten. Detta är ett helt otroligt forum. Man behöver inte gå och fundera nåt länge inte.
Toppen!
gigi
Nu har jag läst om Vallörten och kan förstå varför den kallades för "kärringsvaller" i byarna här runt Siljan. Den sprider sig med utlöpare giggle.gif
Anki V
Alldeles utanför min rabatt så växer det en paradisbuske och vallört. Under de tre år jag bott här så har jag ryckt bort något enstaka förlupet skott från vallörten. Den håller sig snällt på sin sida om planket, på min växer det rosor och liljor som snart ska till att blomma[attachment=4559:Sylarna_...__Large_.jpg].

/Anki
Eva 33c
Vallörten finns i lite olika varianter, arter, som dessutom hybridiserar med varandra. Jag har plantor som jag sått från köperfrön av den sk "äkta" vallörten, symphytum officinalis, och den skickar inga rotskott alls. Jag har 5 plantor mitt i kökslandets välgödslade jord och de växer i stora täta tuvor och blir jättehöga och frodiga men håller sig snällt i sin rad. Jag har haft dem många år nu också. Jag använder dem till att göra gödselvatten av. Men de är vackra att se på också. smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Kul att se denna tråd.
Fick Vallört av min mor förra året, satte dem i pallkrageodlingen och de mår nu toppen.
Har planerat att sätta dem som kantväxt då vi har en 50 meter lång infart till huset. På enasidan är det stenur och på andra åkersmark.

Så på slutet av sommaren blir det en vallörts rad innan åkern.

Kommer bli jättefint i början av sommaren och se lite mer ordnat ut, men vad skall vi ha för blomsterprakt på sensommaren som man inte behöver ta hand om så mycket?
Malvia
Mår toppen, jaja kan hålla med om det, mmmmen

När dom sprider sig och tar över rabatter, gräsmattor, kväver allt då tycker inte jag de är speciellt fina!
Eva 33c
CITAT
När dom sprider sig och tar över rabatter, gräsmattor, kväver allt då tycker inte jag de är speciellt fina!

Ja det gäller att veta vilken sort man har. Annars har man skaffat sig problem....
Men om det är en åker som sköts på ena sidan om vallörten och väg på den andra så kanske den inte kan ge sig iväg i vilket fall.
Malvia
CITAT (Eva 33c @ 28-06-2007, 11:48) *
Ja det gäller att veta vilken sort man har. Annars har man skaffat sig problem....
Men om det är en åker som sköts på ena sidan om vallörten och väg på den andra så kanske den inte kan ge sig iväg i vilket fall.

Tror det är en upplänsk Vallört, men den ser precis ut som på bilden ovan.

Och jag har inte planterat den själv utan denna har bara kommit in i svärmors rabatt och hon tyckte den var fin så hon lät den vara och sprida sig.
Nu är det bara Vallört i den rabatten.
Eva 33c
Så här ser mina ut. Bloman är lite annorlunda i färgen och på den andra bilden syns tydligt att den inte har invaderat den öppna jorden bredvid sig trots att den stått här många år. Jag har aldrig rensat bort några skott. Idag ska jag klippa ner den helt och göra gödselvatten av den!
[attachment=4566:symphytu...cinale_1.jpg][attachment=4567:symphytu...cinale_2.jp
g]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon