Eva i Västerås
27-06-2007, 20:21
Vitlöken har gulaktiga, slitna, medfarna blad, ser ut som om någon ätit på dom. Men jag ser inte några djur.
Det är egen sättlök, och den var fin när jag satte den i våras. Den kom också fint, och det är de sista 2 veckorna ungefär som den sett sliten ut. Schallottenlöken (också egen sättlök, förvarad tillsammans med vitlöken) och rödlöken är hur fina som helst. Dom växer i samma pallkrage. Det är inte lökflugor. Dom känner jag igen, har slagits med såna förut. Dom brukar dessutom ta löken rätt över om dom väl slår till. Är det brist, överskott, nya parasiter??? Finns någon som kan tipsa.
Har fotat med telefonkameran, men den är inget vidare bra:
[attachment=4551:vitlök_f...ökning_1.JPG] [attachment=4552:vitlök_f...ökning_2.JPG]
Gulaktig och sliten ser min också ut. Men jag tror inte det är nån fara, min brukar se ut så här i slutet av säsongen (som är väldigt tidig i år!) Prova gödsla med guldvatten eller täck med gräsklipp mellan raderna, det gjorde jag och såg faktiskt skillnad efter några dagar. Det kan vara näringsbrist när de gulnar.
TantGredelin
01-07-2007, 09:02
Det kanske är dags att skörda den! Vänta inte för länge, för då löser löken upp sig i klyftor som börjar växa igen.
Eva i Västerås
03-07-2007, 08:12
Nej, jag har satt lökarna ganska sent, så dom är inte mogna än.
Dom brukar vara betydligt kraftigare än dom är nu.
När dom mognar ser dom ut på ett annat sätt. Dessutom verkar dom inte börja blomma som dom alltid brukar. Det är alltså samma vitlök som jag odlat i många år, men nytt hus och odling i pallkrage istf lerjordigt gammalt inarbetat grönsaksland.
Dom har fått gräsklipp men verkar inte uppskatta det.
Jag funderar om dom kan ha någon obalans, i så fall vilken?
Det är inte kvävebrist, för bladen är gulstrimmiga/fläckiga, inte bleka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.