Full version: Vad är detta?
freddie
Vad är detta? Är det möjligtvis en vanlig yuccapalm? När jag köpte den för 5 år sedan hade den ingen brun stam, men nu börjar den bannemig likna en yucca. Kan man tukta den på något sätt, börjar bli för stor tycker jag. confused.gif
Vad är detta?

Fenja
Nog ser det ut att vara en yuccapalm...
Mvh
Fenja
Emma
Jag tycker det ser ut som en yuccapalm. Vi kallade dem så när jag var liten iallafall.
Vår växte upp till taket ibland men min mamma klippte bara av den och gjorde sticklingar av den och så höll det på.
När den kapades kom det bara ett nytt skott så den blev aldrig buskig.

Hälsningar Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jättepalmlilja är det (säljs under namnet Yuccapalm trots att det inte är en palm utan en liljeväxt)
freddie
CITAT (Emma @ 27-06-2007, 22:14) *
Jag tycker det ser ut som en yuccapalm. Vi kallade dem så när jag var liten iallafall.
Vår växte upp till taket ibland men min mamma klippte bara av den och gjorde sticklingar av den och så höll det på.
När den kapades kom det bara ett nytt skott så den blev aldrig buskig.

Hälsningar Emma

Kan jag kapa den nere vid det bruna? smile.gif
Emma
Jag tror du kan kapa den lite hursomhelst, vår verkade iallafall väldigt tålig. Hon kapade ca: 20-30 cm över jordytan (på det bruna) och sedan gjorde hon lika långa bitar som hon rotade i vatten. Verkade väldigt enkelt. Ur det bruna kom det ett nytt skott (kanske kan komma flera) i närheten av kapstället.
Det blev en mystisk förklaring men jag hoppas du förstår.

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon