Söttok06
27-06-2007, 21:35
eftersom vi också har ett gäng Marsvin där de äldsta är 4 år. Tänker att kattungen lättare kan anpassa sig till gnagarna. Jag tänker inte släppa ut katten själv utan låta den gå i koppel ute eller under uppsikt. Har en son på 11 år också som kan ta hand om den litegrann när jag är på jobbet. Han slutar ju skolan tidigare.
De katter som vi gillar är enbart korthårskatter och vi kan för tillfället bara ha en katt. Vi gillar Burma, Bengal, Europé, Russian blue och vanlig Huskatt. Nu är ju raskatterna (vissa av dem) väldigt dyra i inköp. Vi ska ju inte ställa ut eller avla på någon katt. det verkar så komplicerat. Jag har varit inne och tittat på kattsidor och på blocket.se nu under en lång tid.
Jag tycker att många som säljer på blocket.se bara vill att katten ska vara utekatt. Det är så många kattungar till salu där varje dag och jag undrar om det finns lika många människor som vill ta hand om dessa. Vad gör de med dem annars? Skulle vilja ha alla katter men det går ju förstås inte.
Kom gärna med tips. Kanske ska jag själv annonsera med krav på att katten ska vara vaccinerad och veterinärbesiktigad vid försäljning samt att det inte redan från början är en utekatt. Tänker att det då är svårt att prägla den att gå i koppel och vara inne.
De flesta rasuppfödare uppfyller de kriterier du uppger, finns en massa huskattuppfödare som gör det med. Ring runt och kolla eller gör som du säger, sätt ut en annons själv.
Mvh
Fenja
GrönAnna
27-06-2007, 23:15
Vill tipsa om
Svenska katters sida. Där finns ras- och huskatter för omplacering, ofta med önskan om att de ska vara innekatter. Kolla också in forumet på samma sida, där finns ofta inlägg om kattungar som är till salu, veterinärbesiktigade och vaccinerade.
Airamya
28-06-2007, 11:01
Ja, omplaceringskatter brukar inte vara så svårt att hitta. Många kattuppfödare söker även efter fodervärdar ifall man kan tänka sig det.
Kattvärnet håller till i Haninge men har kanske tips på andra ställen runt om i landet.
Kattmarknaden
Ammoura
28-06-2007, 12:03
Tror att dom flesta som säljer sk huskatter kan tänka sig att både vaccinera och besikta så länge man vet att man hittar köpare som ser värdet i det och är beredda att betala lite för katten. Det går ju säkert att komma överens om man ringer och pratar med någon. Gäller bara att ta reda på om katten är född och uppvuxen inomhus för som du säger så får den annars svårare att anpassa sig. Och en katt som är uppvuxen utomhus bli ofta inte lika tam och mysig.
Kakaduan
28-06-2007, 13:51
Tänkte just det som står ovan. Det finns katthem som tar hand om kattungar och som ofta är i skriande behov av bra hem åt dem. Då gör du ju en mycket god gärning samtidigt!
Kakaduan
zaaritha
29-06-2007, 19:16
Engelskt korthår!
Fast--de är dyra!
Men; en blandning, kanske?
Eller, en från katthem?
Cam & co
29-06-2007, 19:20
Kanske kan du hitta en katt på
http://www.kks.nu/ - Kattkommando Syd ....
CITAT (zaaritha @ 29-06-2007, 20:16)

Engelskt korthår!
Fast--de är dyra!
Men; en blandning, kanske?
Eller, en från katthem?
Brittiskt korthår är inte mycket dyrare än andra raskatter.
Härliga katter är det!
Fast jag slår ju ändå ett slag för den hederliga hus/bondkatten. De behöver alltid hem. Och de är superhärliga!
zaaritha
29-06-2007, 22:31
Brittiskt korthår, menade jag ju!
Vi har en kille, korsning Brittiskt korthår/ "bondkatt" o han är så härlig!
Pratar väldigt mycket, är superkelig, är mycket vacker, m sin blågrå färg på pälsen!
catlady
30-06-2007, 17:43
Vill också rekommendera Kattkommando Syd! www.kks.nu. Är själv medlem och har hjälpt till med infångning en gång.
Har nu tre räddade föredetta hemlösa vanliga huskatter, och de är de underbaraste katter som finns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.