Vi inhandlade en lite större murgröna som ska klättra på altanräcket som består av liggande breda brädor.
Nu undrar jag om jag ska fästa upp den och i så fall hur?
Murgrönor ska väl kunna klättra av sig själva men den här har ju redan långa rankor.
Vad kan jag i så fall använda?
Blomstertanten
28-06-2007, 13:16
Murgrönan brukar klara att klättra själv, de får som små sugrötter som sätter sej fast. Men om rankorna är långa kan de behöva lite hjälp på traven. Om de inte är alltför långa kan de funka med bambupinnar som du lutar lite mot det de ska klättra på sen, fäst rankorna på pinnen med tillexempel påsförslutare eller tråd. Annars är det jättebra med kabelslämmor, såna där som man spikar fast.
Murgrönan behöver du inte göra så mycket med, den suger sig fast som attan. Men den kan behövas styras lite i början så att den växer som du vill. Då kan du använda pinnar eller binda upp enskilda rankor.
Tack så mycket för svaren!
Rankorna är så pass långa att jag nog kan fästa de direkt på brädorna, ska leta och se om jag nog inte har kabelklämmor i verktygslådan...
Tack igen!
Blomstertanten
29-06-2007, 06:23
CITAT (LindaA @ 28-06-2007, 19:44)

Tack så mycket för svaren!
Rankorna är så pass långa att jag nog kan fästa de direkt på brädorna, ska leta och se om jag nog inte har kabelklämmor i verktygslådan...
Tack igen!
Se bara till att de är tillräckligt stora så de inte klämmer åt för mycket när murgrönan växer. Så småningom kan du ju ta bort kabelklämmorna , bara murgrönan "sugit" fast sig själv.
Ja, jag ska kolla om jag har några större varianter, jag tror det. Vore ju synd om jag tog för små och skadade murgrönan.
Tack för tipset!

Den suger sig fast på väggen och lämnar även märken efter sig.
Åh, så fint! Vilken härlig bild!
Det gör ingenting om den lämnar märken efter sig... brädorna på altanen går ju att byta ut om vi ångrar oss.
Har ännu inte hunnit med att måla eftersom det regnat här mesta tiden, så länge får den sitta kvar i sina pinnar den satt i vid köpet.
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.