kerstin elisabeth
28-06-2007, 10:46
Jag undrar om någon har fått samma 'sjuka' på sitt mullbärsträd/buske som jag har fått.
Mullbäret är 6 år gammalt och sorten är 'Mulle'. Bären är svarta och välsmakande.
I år har mitt mullbär fått grenar som inte har utvecklats ordentligt. Allt är mindre än hälften så stort, det gäller både blad och frukt.
Det konstiga är att bland dessa grenar finns det grenar som är helt normala och fulla med frukt!
Vad kan orsaka detta? Jag gissar på virus, svampangrepp eller kanske en bakterie...Men jag har ingen aning!
Finns det någon som vet? Jag har sökt info på internet men utan att hitta något om just mullbär.
Tacksam för svar,
Kerstin
Big Gardener
28-06-2007, 14:01
Intressant. Du skriver att allt blir mindre än hälften så stort och att det bär frukt och blad.
Det finns en sjukdom som drabbar mullbär, framför allt Morus alba och den kan närmast beskrivas som dvärgsjuka, en mycket allvarlig sjukdom som beror på fytoplasma. Fytoplasma fungerar och sprids ungefär som virus och kommer uteslutande från smittat plantmaterial. Om det verkligen är en 'Mulle' du har är det allvarligt om det skulle visa sig att det är fytoplasma.
Nu kanske vi inte ska dra slutsatsen att det till 100% rör sig om dvärgsjuka men symptomen är onekligen intressanta.
Jag rekommenderar dig att kontakta Balsgård alternativt Elitplantstationen med denna information eftersom det är dessa som tagit fram 'Mulle' och det kan ligga i deras intresse att kolla. Det är inte omöjligt att de har mer information att ge.
Ta gärna en eller flera bilder på angreppet och lägg upp det här.
Ophelia
28-06-2007, 17:41
Är oxå väldigt nyfiken på vad det kan vara. Ser fram emot bilder och att få höra vidare vad som sker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.