Full version: Hängpil
pixieangel
Hejsan

Jag har blivit med hus och även till min stora lycka med en stor trädgård. Nu börjar det roliga med att gå igenom vad som finns så jag hoppas ni står ut för jag kommer ha många frågor tongue.gif

Jag har en hängpil och om jag lyckats identifiera den korrekt så skall det vara en salix alba. Den är jättefin och verkar sköta sig själv på gräsmattan. Men på baksidan så har jag en exakt likadan om man kollar på bladen, dock så är den iform av en buske eller något liknande. Det ligger en tuva ovan jord och det spretar en massa grenar som är minst 2 m åt alla håll och den ser bara hemsk ut. Grenarna är även lite gula och där är mest blad på den sista metern av grenarna.

Varför den ligger ovan jord har jag ingen aning om men den ser inte helt frisk ut.

Givetvis så vill jag ju nu fixa och rädda men vad skall jag göra ?
Till sakern hör även att den står/hänger precis vid mitt staket så den måste flyttas på nåt sätt.
Har ni några bra tips vad jag skall göra ?

Säg bara till om ni vill se en bild

Tack på förhand

Mvh
Suss
Cilla
Pilbusken skulle kunna vara en tidigare nedtagen pil som stått som stamträd, och att någon skyfflat lite jord över stubben. Har man tur svarar pil så på nedtagning, dvs med stubbskott. Har man mindre tur slår hela rotsystemet upp plantor, och det kan vara på ett stort område. Ska man ta ned pil brukar man ringbarka och vänta till dess att pilen och därmed också dess rotsystem dött.

Man kan dra upp pil igen från stubbskott, och man kan också glesa ur så att det fortsätter som ett flerstammigt träd. För att se vilka skott som kan hålla för att bli ett nytt stamträd måste man kolla ganska noga.

Pil kan formas på många sätt och en stubbskottsbuske kan formas som en boll eller nästan vad som helst om man beskär årligen 1 eller 2 ggr. Man kan också låta det hela vara, det gallrar ur sig själv och blir ofta ett flerstammigt träd av sig själv. Eller så väljer man ut några skott som ser ut att kunna bli stabila stamträd (har bra infäsntning i stubben), spjälkar upp dessa och tar bort ett och ett varje år tilld ess man har det starkaste kvar. Under en lång tid får man dock småknipsa de andra skotten som vill upp från stubben.

pixieangel
Hej Cilla

Tack så väldigt mycket för svaret, väldigt utförligt smile.gif
Tack

Jag har varit nere i hörnan och tagit foto på "busken"

Ha en trevlig sommar

Mvh

Susanne

pilbuske2.JPG

pilbuske1.JPG

TantGredelin
Jag tycker det ser ut som Korgvide, Salix viminalis tror jag den heter. Blommar på bar kvist med talrika, raka och smala hängen. Kvistarna är långa, vidjelika och gulgröna. Bladen är jämnbreda; ovan mörkgröna och under vitludna. Googla på namnet så hittar du blider på busken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon