birgitta.h
Hej alla kunniga personer. Min dotter är ingen trädgårdsmänniska och jag är också amatör, så nu hoppas jag på er alla. Hon har ett surkörsbär som är tror jag 4 år och förra året var nästan alla blad uppätna av vad vi trodde var löss. Det blev alldeles svart i klumpar på grenarna. Myrorna var där och åt och vi spolade av med vattenduschar ibland. Det kom några bär men inte så många. I år är det samma sak, kan det vara något annat än löss? Birgitta hoppas på råd. confused.gif
Big Gardener
Det bästa vore naturligtvis om du tog en bild på problemet och lade ut här. Då är det lättare att avgöra.

Symptomen du beskriver kan mycket väl vara bladlöss, men detta kan också vara en följd av någon annan sjukdom. Om bladen är uppätna låter inte detta direkt som bladlöss. Blad som angrips av bladlöss brukar rulla ihop sig och bli fulla med svarta klumpar, som du förvisso skriver om.

Myror brukar vara det främsta problemet eftersom dessa "planterar" bladlössen uppe trädet som "boskap" för att mjölka dessa på deras sockerrika avföring. Myrorna vandrar upp i trädet tidigt på våren med bladlössen. Detta kan man sätta stopp för med en kraftig limring runt stammen som hindrar myrorna. Sen får man vara observant kring tidiga angrepp som ändå kan uppkomma och klippa bort angripna blad. Spola med vattenslangen är inte heller fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon