Full version: Gullranka med problem
anna_rispan

Vad fattas den här gullrankan? Jag ser inga rötter sticka ut i botten. Är krukan för liten ändå? Saknas näring? Kan jag rädda den? Den har redan förlorat lika många blad som sitter kvar.
Alba
Kanske för mycket vatten

Gullranka
anna_rispan
Tack för tispet. Men hur jag skulle ha lyckats ge en växt för mycket vatten går över mitt förstånd. jag vattnat en till två gånger i vecak o inte särskilt överflödigt då....
titti49zon6
Min gullranka får bara vatten högst varannan vecka och på vintern kanske en gång i månaden, den är grön och fin
anna_rispan
CITAT (titti49zon6 @ 28-06-2007, 17:32) *
Min gullranka får bara vatten högst varannan vecka och på vintern kanske en gång i månaden, den är grön och fin

Nu har jag tagit ur växten ur krukan enligt tipset på länken Alba la in. Sen ska jag prova att vattna som du Titti.

Frågan är nu om jag ska putsa rötterna när den ändå är ur krukan eller blir den bara mer stressad av det? Grubbel grubbel.
sudden
min gullranka ska vara glad om den får vatten en eller två gånger i månaden coolgleam.gif

men den är grön och fin och växer så det knakar
Zita
[quote name='anna_rispan' date='28-06-2007, 14:01' post='626405']

Vad fattas den här gullrankan? Jag ser inga rötter sticka ut i botten. Är krukan för liten ändå? Saknas näring? Kan jag rädda den? Den har redan förlorat lika många blad som sitter kvar.
[/quote

Kan det vara ljus som fattas?
Jag tycker iaf du ska plantera om i ny luftig jordblandning och placera krukan ljust men inte i direkt solljus. Om du har möjlighet så ställ den utomhus också.
sudden
jag hängde mina gullrankor i hallen där vi bodde förut och där fanns inget ljus alls allt som oftast. aldrig någonsin solljus men knappt även tända lampor... den tappde inte ett enda blad på 6 månader... den fick vatten en enda gång under den tiden...
men att plantera om den kanske kan hjälpa..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon