Phatphil
28-06-2007, 13:29
Tjena alla!
Nu är det så att min libbsticka är inne på sitt andra levnads år och jag vill hitta på nått med den i år.
Har för mig att bladen kan användas som krydda, är det de ända av plantan man använder?
Ska jag torka eller frysa bladen eller någon annan metod?
Recept mottages hjärtligt också!
Tackar i förhand!
Hej!
Jag brukar ta bladen från libbstickan när de är ganska nya och frysa in, eftersom dom är så smakrika klarar man sig ofta med en liten plastburk full av blad i ett helt år faktiskt. Jag använder dem sedan (ett blad räcker för en hel gryta) i grytor och soppor, de smakar buljong och lite åt sellerihållet.
Detta har jag samlat på mig från internet om libbsticka:
Libbstickssoppa
2 msk smör
2 gula lökar, finhackade
4 msk finhackade blad av libbsticka
2 1/2 msk vetemjöl
6 dl höns- eller grönsaksbuljong
3 dl mjölk
salt, vitpeppar
Kanske ska tillägga vad gäller "Libbstickesoppan" att man fräser löken mjuk först i smöret, (ca 5 minuter) därefter tillsätter man libbstickan, rör i mjölet och fräser alltsammans i 1 minut under omrörning.
Buljongen blandas i, lite i taget. Sjud under lock ca 15 minuter. Därefter hälls mjölken (grädden, creme fraichen, whatever) i. Värm upp försiktigt efter att man har haft i mjölkprodukter.
Lägg en bit av stjälken eller några blad i pastavattnet. Jättegod buljong smak.
I omeletter är den också god, helst tillsammans med några andra gröna örter. Som någon sa: ta inte alltför mycket libbsticka, den är ganska dominerande.
Det bästa hos libstickan är roten!
"Libstickan bör ha minst ett par, tre år på nacken innan man kan börja skörda rötterna, men sedan den väl uppnått mogen ålder, tål den mycket bra att varje höst få sitt imponerande rotsystem en aning decimerat. (...)"
"Jag tycker att den är omistlig som smakförhöjare och går utanpå det mesta i kryddväg, inhemskt som importerat." (...)
"Gräv upp en rejäl rotbit - gärna ett par stycken, om plantan ser ut att tåla det - och stryk bort så mycket jord som möjligt från rötterna. Skölj dem sedan rena och skala dem med kraftig, vass kniv. På äldre plantor är rotens ytterskikt mörkbrunt och mycket kraftigt veckat, vilket gör att man måste skära bort ganska mycket av ytterhöljet för att nå i till den kritvita doftande kärnan. När man har skalat färdigt bör man ha ett par rotbitar som ser ut ungefär som skalade pepparrotsbitar. Skär dem i halvcentimetertjocka skivor och dela skivorna i bitar, stora som en halv sockerbit. Klappa bitarna torra i duk och bred sedan ut dem i ett lager i en liten långpanna eller dylikt.
Torka dem i knappa 125 graders ugnsvärme, ett steg upp och med luckan på glänt, tills de är skrammeltorra. Brukar ta cirka en timme, men tiden beror litet på hur vädret har varit före skörd." (...)
"Passa dem under alla förhållanden noga, så att de inte bränns. De skall vara gyllenbruna i färdigtorkat skick och skramla torrt, när man rör vid dem. Låt de färdigtorkade rotbitarna svalna helt och lägg dem sedan i en glasburk med lock." (...)
"Libstickeroten är oerhört hög i smak och mycket dryg. En à två bitar torkad rot sätter knorr på det mesta, alltifrån soppa, buljong och såser till söndagsstek och vilt av alla slag. En underbar krydda, som höjer smaken på allt den kommer i kontakt med."
I omelett är det jättegott!
Vi gör en på 3-4 ägg med 3msk hackad libsticka, mums!
I övrig matlagning är det klokt att inte ha så stor mängd men i omeletten kan man dra på rätt rejält!
Phatphil
02-07-2007, 21:02
Tack för alla svar, vänta spänt på fler!
polecat
04-07-2007, 09:33
Ursäkta trådstöld, en liten fråga från mig om Libbsticka också.
Min Libbsticka har fått långa blomstänglar, ska de vara kvar eller ska jag klippa bort dem?
CITAT (polecat @ 04-07-2007, 10:33)

Ursäkta trådstöld, en liten fråga från mig om Libbsticka också.
Min Libbsticka har fått långa blomstänglar, ska de vara kvar eller ska jag klippa bort dem?
Jag brukar klippa bort dom, överhuvudtaget så klipper jag den mycket och ganska ofta för att hålla den i schack..
//Mollis