jesca_j
Jag och min sambo ska plantera 2 st klotpilar vid vår tomtgräns men vi har även fått upp ögonen på en fontänpil (Salix Elegantissima pendulina). Just där vi tänker plantera klotpilarna ligger vatten kvar efter det har regnat. Likaså där vi nu har tänkt plantera fontänpilen (om man vågar), fast det är ännu surare där då skogens markhöjd är högre än tomthöjden.

Frågan är, blir det för "trångt" med 3 pilar på en 1600 kvm stor tomt? Klarar tomten av det? Klarar träden av varandra? De kommer att vara ca/drygt 7 meter mellan klotpilarna och ännu längre till fontänpilen och en bra bit till huset.
KURT
Klotpilarna bör det i alla fall inte bli något problem med. Jag tycker många ggr att man överdriver problemen med pilar. Väljer man bara de sorterna som inte blir alltför stora så är det inget större problem, och för övrigt så ger ju alla stora träd stora problem.
jesca_j
CITAT (KURT @ 28-06-2007, 15:33) *
Klotpilarna bör det i alla fall inte bli något problem med. Jag tycker många ggr att man överdriver problemen med pilar. Väljer man bara de sorterna som inte blir alltför stora så är det inget större problem, och för övrigt så ger ju alla stora träd stora problem.

Här är det otroligt populärt på lite äldre bostadsområden (radhuslängor osv) med klotpilar tätt på en rad. Jag har aldrig sett att deras rötter förstört vägar/cykelbanor eller rent av husen. Det planteras nu fullt av klotpilar på parkeringsplatser osv och jag tycker att om det är så stort problem så borde de problemen vara väl kända och därmed undvika att planteras?
Sedan går jag ut på internet och ser att alla varnar för pilar osv (även klotpilar) så jag får helt enkelt kalla fötter.

Fontänpil har jag inte fått tag på riktigt bra information om annat än att de klarar zon 5 och blir ca 10 meter hög. Finns det flera olika fontänpilar? Salix pendula/pendulina och så ett annat namn? Är Elegantissima en sort av fontänpil?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon