Full version: Tomatplantor
Chamomille
Såg ett program på TV häromdan, där hade de klippt bort vartenda blad på tomatplantorna i växthuset. Så det var således bara tomatkarten kvar. Är det att rekommendera tro? Tomaterna får ju mera sol... Och näringen går väl då till tomaterna istället för bladen? Vad tror ni?

Camilla
Lady Hamilton
Man brukar ta bort bladen som "skymmer" tomaterna från solens strålar, för snabbare mognad. Och även ta bort "gula/fula" blad ner i från plantan. Men tar man bort för många blad (typ det du beskrev) så borde tomaterna bli tämligen smaklösa. Bladen tar upp solens strålar och omvandlar den till näring till tomafrukterna och ger smak åt "frukterna" Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan ta bort alla blad alldelens i slutet på säsongen när plantorna blommat klart och inte kommer att producera fler frukter
Chamomille
Tack för svar, det var väl ungefär det jag trodde. Jag fortsätter att ansa lite här och där som vanligt. Ha en trevlig kväll!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon