Full version: Fick ett tokryck
Tezzla
Jaha, så fick jag ett tokryck igen då. Tog fram storsaxen och klippte ned hela nepetan. Den var så risig och stor och blomningen inte alls särskilt vacker längre. Gjorde samma sak förra sommaren och då kom den med ny blomning. Fast då klippte jag ned den mycket senare och inte lika mycket som nu. Så, vad tror ni, kommer min nepeta att ta sig igen denna sommar eller kommer jag att få äta upp mitt tokryck? blush.gif
anna_rispan
det är nog lugnt. tokryck brukar funka.
Tezzla
CITAT (anna_rispan @ 28-06-2007, 16:38) *
det är nog lugnt. tokryck brukar funka.

Ja, oftast. Inte alltid. Inte mina tokryck i alla fall tongue.gif

Men skönt att höra ändå att den förmodligen kommer tillbaka, det blev nämligen väldigt tomt i rabatten nu ohmy.gif Fast å andra sidan får de andra växterna lite mer utrymme tummenupp.gif
Mollis
Gjorde samma sak redan för en o en halv vecka sen och i de soligaste lägena har den börjat att ta sig finfint igen:-)
Tezzla
CITAT (Mollis @ 28-06-2007, 17:08) *
Gjorde samma sak redan för en o en halv vecka sen och i de soligaste lägena har den börjat att ta sig finfint igen:-)

Åh, vad härligt att höra! yahoo.gif Både att din nepeta har tagit sig och att det finns fler med tokryck crazy.gif
Ophelia
Ja det är ju en sak som är bra med nepetan att den snällt, snabbt och fint kommer igen efter nedklippning. Så även salvia, riddarsporrar och andra perenner.
Tezzla
CITAT (Ophelia @ 28-06-2007, 18:07) *
Ja det är ju en sak som är bra med nepetan att den snällt, snabbt och fint kommer igen efter nedklippning.

Men den växer och sprider ut sig som tusan, tycker jag, och trycker undan andra växter. Men härlig är den yes.gif
Ophelia
CITAT (Tezzla @ 28-06-2007, 18:12) *
Men den växer och sprider ut sig som tusan, tycker jag, och trycker undan andra växter. Men härlig är den yes.gif

Ja den ska ju gärna stå med andra som oxå är lite av det mer burdusa slaget och gärna större. Men det är så mycket blomma man får för pengarna om man köper dem tummenupp.gif
Sussie80
Jag brukar också gå rätt så hårt på den med saxen. Andra omblomningen brukar dock inte bli lika kraftig. Men skit samma det blir ju ändå snyggare en vissna nepetor. 000.gif
Mu i myllan
Du gjorde aldeles rätt. Har haft nepeta i min slänt i 15 år. Klipper man ner den kommer den igen med full kraft. Om den inte gör det är det bara väderleken som spelat in. Om man viker undan det gamla risiga kan man se att det kommer nytt under. Klipp alltså inte fööör djupt.
Har bara köpt blå nepeta men sedan några år har jag fått flera vita tussar här och där. Är det en egen sort eller har naturen spelat ett spratt? Någon som råkat ut för samma?
Tezzla
CITAT (Mu i myllan @ 29-06-2007, 09:16) *
Om man viker undan det gamla risiga kan man se att det kommer nytt under. Klipp alltså inte fööör djupt.

Fast denna gång kapade jag ganska rejält så vi får se vad som sker tongue.gif
yvonne_h
Hej!

Nepeta brukar må himla fint av att bli rejält nedklippt och du kommer att få ytterligare en fin blommning och det innan sommaren är slut.

från Yvonne
www.lirtradgard.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon