Full version: valnötsplanta
annro
Hej,
Jag har en liten självsådd valnötsplanta (som jag flyttat från annan plats). Jag gissar att den kom upp i år då den bara är mellan 20 och 30 cm hög. Jag har den ute i en hink i trädgården och undrar om man kan plantera ut den i trädgården och ha den där över vintern utan att den dör. Eller måste man först plantera den i en kruka och övervintra den inomhus (hur länge måste man ha den inomhus och hur många vintrar måste den vara inne isåfall?)? Om man ska plantera den i trädgården, är det ngn speciell jord el. annat man ska använda och hur stort bör hålet vara?
Tack på förhand!
Anna
cato
Hej Anna!
Välkommen till forumet.
För att svara på dina frågor måste vi veta i vilken zon du bor.
Det är en himla skilnad på klimatet i Trelleborg och Haparanda.
Dzad
Vet inget om valnötsträd - men jag brukar övervintra lövfällande småträd, känsligare sorter t.ex. ädelträd, i en sval källare. Håller man jorden lite fuktig klarar de sig.
Fast bor du i zone 1 (står i hennes profil) e så behöver du kanske inte göra det ens med valnötsträd...?
Vänta på svar från experterna. smile.gif
KURT
Du kan plantera den utomhus. Tänk bara på att plantera den på en plats så att den får plats att växa. Generella råd om hur träd bör planteras kan du hitta här:

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
Cilla
Jag har frösådd äkta valnöt i zon 3, men den fick stå i hink och på sommarveranda de första 3 åren. Inte säkert att det var nödvändigt, men det är inte en nackdel om rotsystemet är lite större innan den kommer i backen.
Sedan plantering på kulle med starkt grusblandad jord.

Nu är den 6 eller 7 år, topparna fryser in varje år men det gör inget. Den får växa som flerstammig, så klarar den sig bättre än om den bara fick ha en topp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon