Jag behöver hjälp med förslag till en klematis som jag vill plantera mot norrsidan av huset. (zon 4). Sommartid är där sol morgon och kväll och för övrigt är det öppet läge så det är inte så särskilt mörkt trots att det är norrsida. Den ska vara vitblommande med inte alltför små blommor. Inte så starkväxande som Summer Snow. Jag har en rabatt med vitt och grönt, i ena hörnet klättrar en klätterhortensia, i andra hörnet står en klippt idegran, sedan har jag vitbrokiga hosta, vit löjtnantshjärta och fänrikshjärta och i mitten täcks rabatten av myskmadra och mitt i den tänkte jag att det skulle vara fint med en vit klematis mot den bruna väggen.
zaaritha
29-06-2007, 21:57
Har också fråga om klematis. Jag vill ha den att klättra i ett äppleträd, som står i hörnet
nordost/ sydost! Finns det nå´t lämpligt?
Hur långt från stammen, i så fall?
myrtille
30-06-2007, 08:15
Jag har en clematis viticella (alba luxurians) i norrläge (kvällssol), dessutom utsatt läge med mycket vind, men det klarar den bra. Den får vita blommor (ca 7 cm) med lite grönt längst ut, lila pistiller och i skuggigt läge får det vita en lätt violett ton. Den blommar rikligt från juni och sedan till framåt sensommaren. Jag vet inte vad du menar med starkväxande. Den växer snabbt. Klipps ner till 20-30 cm på hösten och i år har den redan växt 2 meter, ser ut att stannat upp nu dock. Men den blir inte lika buskig som en clematis alpina, utan växer mest på höjden.
Sten Ch
01-07-2007, 13:32
Zaaritha skriver: Har också fråga om klematis. Jag vill ha den att klättra i ett äppleträd, som står i hörnet
nordost/ sydost! Finns det nå´t lämpligt?
Hur långt från stammen, i så fall?
Jag har en fantastisk "äppelträdsklematis" som heter Huldine. Växer ledigt tre-fyra meter upp i trädet på en säsong här nere i zon 1 (hur härdig den är i mindre gynnade lägen vet jag inte) och blommar på sensommar och förhöst när det annars är ganska blomfattigt. Blommorna är medelstor, gräddvita, trattformade och har ett mörkare, rosarött parti nere i tratten. Påminner inte så lite om Lilium regale och är även styva som liljeblimmor, inte så mjuka som klematisblommor annars är. Det gör dem vackra att lägga som dekoration på tex ett middagsbord.
Huldine, alltså, en ovanllig men mycket odlingsvärd klematis. Jag köpte min på Cedergrens i Råå.
cecland
02-07-2007, 18:42
Min mamma har en Albina Plena i norrläge, den har rätt stora vita blommor. Tidig blomning.
Den blir ca 3 m hos dom, vet inte om det är mer eller mindre starkväxande än Summer Snow.
Albina Plena:
http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemdetail.cfm?dbkey=249
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.