Gossen Ruda
Det var en märklig midsommar för en stekelsamlare. Midsommaraftonen var en blöt historia, regn hela dagen. På midsommardagen klarnade det upp och solen visade sig och spred sin värme. Tydligen var det detta som steklarna hade väntat på för dom kom fram och riktigt kryllade. Först märkte jag det vid sommarstugan men sen när jag tog en promenad var det likadant på fler ställen. På söndagen likaså när jag billedes kontrollerade två lokaler jag specialgranskar. Det värsta tyckte jag dock var att blommorna där jag fick absolut flest var på kirskål. biggrin.gif

Mest var det olika rovsteklar och solitärgetingar men även en del bin och vägsteklar. Vanligen fångar jag allt jag ser men här var det så mycket att jag fick begränsa mig. På två dagar blev det över 100 djur vilket kan jämföras med att jag normalt på en säsong tar strax under 1000 st. Jag började monteringen på måndagskvällen och blev klar på onsdagsmorgonen, fast jag satt ju inte vid spännbrädena hela tiden. Det är ju liite pilligt, dom största var som en geting medan dom minsta var 4,5 mm långa och med under 7 mm vingspännvidd. Tur att det regnade hela tisdagen.
KURT
Samlar du inte på de små parasitsteklarna?
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 29-06-2007, 06:49) *
Samlar du inte på de små parasitsteklarna?

Nej, "bara" dom övriga gaddsteklarna men med vissa begränsningar. Det är tillräckligt många, kanske 1000 arter, parasitsteklarna är många tusen och är ganska väl undersökta i Göteborgsområdet. Jag är den förste på 50 år som samlar "mina" grupper i området. I söndags hittade jag exempelvis en ny lokal för det sällsynta och rödlistade Väddsandbiet och förra året ytterligare en och dessutom två lokaler med det ännu sällsyntare Guldsandbiet. Det finns en del att göra.
zaaritha
Måste du ha dem på "kartor", döda o uppspända?
Varför duger det ej med foton?
Piccante
Intressant läsning yes.gif Monterar du alla steklar i spännbräda? Låter jättepilligt. Trodde man klistrade de på lappar eller nålade de stora och satte de minsta på mikrostift eller klistrar de på en papptriangel. Vilket jobb att få vingarna rätt på så små, tycker dagfjärilar är jobbigt nog ibland!

Låter jättebra att du har hittat nya lokaler för rödlistade arter, de bör ju uppmärksammas. Sen vet jag inte om bina har några intressanta följearter som oxå är sällsynta? Har mycket dålig koll på steklar måste jag säga vet inte alls vad det är som jag råkade få i min skalbaggsfälla? De har tyvärr gått förlorade nu men jag vet inte ens hur de sällsynta steklarna ser ut. Vore jättekul om du visar bilder på dina fynd!
zaaritha
Glerrk!
Låt dem få leva!
Piccante
CITAT (zaaritha @ 30-06-2007, 20:05) *
Glerrk!
Låt dem få leva!

Jag kan förstå att alla inte uppskattar insamling och avlivning av insekter. Men jag tycker att det rätt utfört ändå är en metod som man inte bör överge för det ger så mycket information. Jag kan inte svara för hur det är med stekelsamlande som Ruda håller på med men jag misstänker att det är minst lika stora problem eller värre, som för mig och andra som samlar skalbaggar. Att artbestämam från foton är väldigt svårt för det förutsätter att fotografen vet vad man ska ta kort på. Många arter är så lika att de endast kan skiljas åt på kanske en karaktär som en antennled eller hur insidan av foten ser ut eller något. Med bra kort kan man gissa men aldrig med säkerhet bekräfta en artbestämning och därför har det heller inget eller mycket litet vetenskapligt värde med fynd som inte går att bekräfta. Små djur kräver dessutom att man studerar dem i stereolupp eller mikroskop, en bild räcker helt enkelt inte till för att ge den informationen.

För amatörer är det dessutom näst intill omöjligt att få vissa insekter rätt bestämda om det är ett släkte som inte finns beskrivet i annat än speciallitteratur. då behöver man ha beläggexemplar som man kan visa eller skicka till experter för utlåtande.
zaaritha
Okey.
Men, är du o andra s.k. forskare?
Jag är djupt intresserad av vilda växter, men kollar dem i naturen............
Dåligt exempel!
Piccante
CITAT (zaaritha @ 30-06-2007, 22:41) *
Okey.
Men, är du o andra s.k. forskare?
Jag är djupt intresserad av vilda växter, men kollar dem i naturen............
Dåligt exempel!

Kan inte kalla mig för "forskare" för jag har varken examen eller forskartjänst men amatörforskning kan alla göra iofs. När det gäller upptäckter av sällsynta och hotade arter så bidrar faktiskt amatörer och entusiaster med väldigt mycket. Finns rätt få forskare eller länsstyrelser, kommuner eller andra som har tid och råd att inventera så mycket som man egentligen borde göra. En gammal kurskamrat till mig har pga sitt idoga skalbaggesamlande samlat in jätte mycket data om olika arters utbredning och har till och med hittat nya arter för landet som han upptäckte spontant under sina samlarturer.
zaaritha
Det är verkligen berömvärt!
Jag är bara larvig, som anser att alla ska få leva!
Så keep on the good work!
Limeblossom
Nu fångade jag ju inte djur men jag som amatör hittade den fjärde växtplatsen i Dalarna av några ovanliga växter. Så jag kan förstå erat "uppklistrande" smile.gif
Gossen Ruda
Markus har ju förhoppningsvis redan rätat ut alla frågetecknen så jag bara håller med och fyller på lite. Just vad gäller steklarna så är dom speciellt svårbestämda så även med perfekta foton kanske det bara går att artbestämma några procent av bilderna. Förutom då att perfekta foton är svåra att ta.

Förr samlade man mest till sk skådesamlingar, man skulla ha perfekta exemplar av så många arter som möjligt. Så var det även för mig när jag samlade fjärilar för några decennier sen men jag har ändå ganska bra ettikettering. I äldre samlingar finns det fyndplatser i stil med Skaraborg, Lappland eller tom Norrland. Säger inte så mycket. Ibland saknas fyndplats helt och ett sånt ex är ganska värdelöst.

På alla mina steklar finns fyndplatsen inprickad i Rikets nät med 5 siffror, exempelvis 64004-12845, dvs man kan gå tillbaka till samma lokal med något 100-tal meters noggrannhet. Alla bin finns inlagda i Artdatabanken arkiv för framtida forskning. Det är Björn Cederberg som sköter inläggningen och det är även han som art bestämmer det mesta av mitt material. Beträffande övriga grupper så finns det inget liknande uppbyggt än men det kommer nog.
amaira
tummenupp.gif

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon