hannakaka
hejsan!

jag och min pojkvän flyttar snart till våran första gemsamma lägenhet (yeey biggrin.gif).
vi kommer att få en fin och lagom stor balkong med kvällssol vilket jag tycker är helt perfekt!
nu till mitt lilla problem.. balkongen har inget tak, utan bara vanligt räcke runt på sidorna.
hur ska jag då kunna sätta upp lyktor? balkongen jag har i lägenheten där jag bor nu, har tak
där jag har spikar som lyktorna hänger fast i. men hur hänger man upp lyktor om man inte har tak?
jag har funderat på detta ett tag nu men inte kommit på någon lösning sad.gif
hur har ni gjort? smile.gif

tips, snälla! smile.gif
anna_rispan
Hej! Vad roligt med en gemensam lägenhet!

Jag får en idé om att snickra nån slags träram med tvärgående ribbor som tak. Beror ju på hur gott om plats du har. Det är en idé iallafall.
Chamomille
[attachment=4582:Väggkrok.JPG]

Hej!

Här är (förhoppningsvis) en bild på en krumelur i järn som vi tänkte sätta upp på fasaden. Längst ut där på kroken kan man ju hänga lyktor eller en blomma t.ex. Var det något sånt du menade?? Det finns säkert många liknande i både trä och metall i handeln.

Camilla i Tyresö
Ljusgröna fingrar
Nu vet ju inte jag hur eran balkong ser ut.. Men hur som haver så bör den ju ha hörn, köp ett bamburör, borra hål i den så du kan surra fast den ordentligt i balkonräcket. Borra även hål för linor/snören som du spänner upp hårt, du kommer säkert behöva "efter dra" dem allt eftersom. Borra upp krokar i väggen. Klart att hänga upp lyktor! Kan vara så att du behöver fler bamburör på "långsidan" som du drar linor/snörena igonm för extra stöd?

Hur du/ni nu gör med de tips ni får, kan du väl fota och lägga upp här?? tummenupp.gif

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon