CSalomon
29-06-2007, 08:33
Hej! Håller febrilt på att försöka att anlägga en liten lummig trädgård på vad som var en kal gräsmattsöken när vi flyttade in för snart två år sedan. Oj, vad jobbigt det är, speciellt för någon som är trädgårdsägare för första gången och har en son på 9 månader (den största delen av har anlagts med antingen höggravid mage eller bebis på armen), och jag kan ju erkänna att en hel del misstag begåtts och plantor dött sedan den första busken petades ner i jorden... Men, men... Nu till min fråga. Jag har just lagt en liten rundad gång av marktegel och just där gången rundar sig och trädgården tar vid vill jag plantera en buske som skymmer insynen mot trädgården något samtidigt som den ger lite form och fin höstfärg på ett nu ganska så kalt ställe. Jag tänker mig en lövbuske, inte barr eftersom den kommer att stå ganska nära en nyplanterad tujahäck och vill variera lite. Trädgården är sydvänd, så den kommer att få sol hela dagen, jorden är tung lerjord och zon 1. Den måste gå att formklippa, alltså vara tät och bli minst 1,5m hög, och jag vill gärna se härliga färgsprakande löv prassla i höstvinden... Vad tror ni? Går kanske avenbok att forma till en tät, rund buske? Kommer den att gilla det utsatta läget? Några andra ideer? Kan tillägga att den kommer att planteras ganska nära intill en stor perennrabatt med låg buxbomshäck och med ett litet silverpäron några meter synlig därifrån så att ni kan tänka er lite möjlig färg och formkombination... :) Caroline
Hagtorn går ju mycket bra att formklippa. men den har ju ganska tråkig bladfärg. Det går ju mycket bra att formklippa avenbok, och även om man sällan ser just runda former så borde det går att göra när man kan göra en sådan här form:
CSalomon
29-06-2007, 09:18
Oj, vad fina! vet du om avenboken kan växa som buske, alltså utan stam och med löv till marken, eller blir den bara ett litet träd?
Man kan ju köpa avenboken som häckplanta, då är grenarna från marken. Är man snabb (vid 1,5m) och toppklipper, buskar den nog till sig ganska bra. Annars finns ju ligustern som växer ganska fort dessutom.
Träd/buskar med större blad ( t ex avenbok & lind) blir inte lika snygga att formklippa i runda former, på håll ser det bra ut, men inte på nära håll. Därför ser man dem oftast klippta i fyrkantiga former.
Skall man göra riktigt snygga runda former så är det bättre med träd med små blad, hagtorn, buxbom, idegran, liguster, spirea eller salix
*Stintan*
01-07-2007, 07:59
Eller varför inte måbär som växer snabbt och är lätt att formklippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.