Jag hade superplanerat en rabatt för höstblomning hos oss. Echinacea Magnus och strålrudbeckia skulle rädda sensommar och höst tillsammans med blågullet. Men lite visste jag om problemet med dålig dränering...
I den höstrabatten frös lammöronen bort tillsammans med blågull, echinacea och strålrudbeckia. Nu gapar hål. Lite har jag försökt skylla på den konstiga vintern med mycket fukt och temperaturer kring 0-strecket i stället för snö. Men jag kan inte helt stoppa huvudet i sanden - jag var inte införstådd med det här med dränering när rabatten anlades, utan trodde att de skulle sköta sig själv (rabatten har "alltid" funnits, men jag bytte ut de översta jordlagret och planterade nytt).
Här är sol från 14.00 och det blir ganska gassigt på sommaren. Jorden är det inget fel på. I övrig i rabatten har jag förutom lökväxter fyra pioner och liten flocknäva som kantväxt.
Finns det några växter med höstblomning som kan trivas fast dräneringen inte är den bästa? Gärna något HÖGT. Men ALLA förslag är välkomna!