Ylva-Li
Jag har två kaprifolplantor som är köpta i mars och står på min balkong i varsin vinterbonad låda. De växer upp på en spalje med långa smala rankor. Men någon buskig känsla blir det inte, bara ett par långa rankor från varje planta. Hur gör man för att kaprifolen ska bli bredare och buskigare? Och kan jag förvänta mig att den ska blomma redan i år?
kristerh
De borde redan blommat eller åtminstonde fått knoppar om den tänkte blomma iår, de brukar med åren få rotskott som gör att den blir buskigare, men om du vill snabba på kan du toppa den nu.
Österläge
Jag har också en kaprifolplanta som jag tagit som stickling förra året. Den har fått EN knopp! yahoo.gif Är det rätt tid att toppa den nu, eller ska jag vänta tills den har slutat blomma?
kristerh
CITAT (uteplatsen @ 10-07-2007, 19:49) *
Jag har också en kaprifolplanta som jag tagit som stickling förra året. Den har fått EN knopp! yahoo.gif Är det rätt tid att toppa den nu, eller ska jag vänta tills den har slutat blomma?

om den har andra grenar än den som du har fått knopp på så kan du toppa dem om du vill. lite onödigt att klippa bort knoppen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon