eabi
Köpte två gamla trätunnor för regnvatten som jag har satt på fram- och baksidan av huset. De är så vackra! Men de luktar pyton när det kom regnvatten i dem! Hela trädgården stinker! Förmodligen går lukten bort så småningom... kanske om några år! Är det någon som vet hur jag ska göra, förutom att det kanske hjälper lite att skura med såpa och citronsyra? Finns det ett enklare knep? Snälla, hjälp!!!
Tosan
Risken är väl att det är just fisktunnor du köpt...
Men testa med ättika, det tar bort lukt från det mesta.
Alba
Nu vet jag ju inte var du bor men du kan försöka kontakta någon som jobbar med fiske.....yrkesfiskare, renseri, fabrik eller liknande. Den kan säkert bidra med goda råd.

Vi har fått platstunnor från en fiskfabrik som de rengjorde innan vi fick dem. Finns inte minsta lukt av fisk i dem.

eabi
Har en plasttunna förut, den är okey men numera förpassad bakom gäststugan. Trätunnorna är vackrare och ser mycket trevligare ut i min trädgård. Fast jag tror inte någon fiskare bryr sig om att mina gamla tunnor luktar pest! Bor mitt i Sverige så här finns inte en fiskindustri så lågt ögat ser att fråga...
Alba
Han BRYR sig säkert inte men kan komma med bra tips.

En fiskare tipsade mig hur man får bort fisklukt från fingrarna när man rensat fisk.
olgak
Högtryckstvätt??
Pirum
CITAT (Alba @ 29-06-2007, 19:13) *
Han BRYR sig säkert inte men kan komma med bra tips.

En fiskare tipsade mig hur man får bort fisklukt från fingrarna när man rensat fisk.

Vad rekommenderade han? Tills vidare kör jag med klorin (huff!) efter lyckat makrillfiske. Miljöbovskt, men vad ska man göra. Har provat diskmedel, grovt handrengöringsmedel från Biltema, lacknafta och thinner, det ena värre än det andra.
Björken
Kaffesump är bästa tipset att få bort fisklukt från fingrarna men om man ska göra rent en tunna krävs nog mycket sump. rolleyes.gif
Saramaran
Ang tunnan vet jag inte. Men för fingarna brukar det väl funka att tvätta med salt (ja, lite vatten och helt enkelt gnugga runt med salt) eller saften från citron/lime?
Mollis
Hej, jag har en gammal silltunna i trä till regnvattnet och första och kanske andra året så luktade den men det är helt borta sen länge. Ett tips om du har gott om vatten där du bor, se till att den nu första tiden alltid har vatten i, då "lakas" den gamla sillukten ur...
eabi
Tack för alla svar, kanske ska testa högtryckstvätten? Spara kaffesump... nja, eller helt enkelt sätta klädnypa i näsan och hoppas att regnvattnet lakar ur den äckliga lukten till nästa sommar!
Snöflinga
Tror att det är en bra ide' att tömma tunnan, köra högtryckstvätt och fylla en blomspruta med ättika och spreja på i flera lager ... låta det torka in för att sedan fylla tunnan och se om det funkade rolleyes.gif lycka till ...

Välkommen hit förrsten smiley_small_hug.gif
eabi
Tack för välkomsthälsningen! Jag ska berätta hur det gått med tunnorna i höst.

flirting.gif
Kvack66
Hej! Undrar bara om du fick bort fisklukten? Har precis gjort samma misstag.
/Förtvivlad.
Huggorm
Sådana brukar de lura på turisterna här i Bohuslän. Pittoreska gamla silltunnor, den perfekta souveniren, de är till och med ganska dyra. Men så kommer folk hem och fyller vatten i dom, och så kommer lukten fram laugh.gif

Lukten avtar så småningom, men det tar ett par år innan den försvinner helt. Spadet har ju sugits djupt in i träet så man får tåla sig innan det är borta.
eabi
För alla som undrat... det var ju några år sen, så det tog en sommar, men sen var lukten borta! Bara att härda ut alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon