jennyjenny
02-07-2003, 10:04
Hej
Jag har en ladugård med vit puts där jag tänkt mig låta några vackra röda rosor klättra. Där är bara grus runt ikring och det finns bara liten yta för rötterna. Hur går man till väga?
Jag vet ju att det går för i städer med "gamla stan" så finns det små underbara hus och de har ofta stockros eller klängros som verkar växa nästan upp ur gatan

De har lagt en lite krans av gatsten runt dem men sen ser det ut att var max 20x20cm runt själva rosen. Och rosorna brukar blomma helt underbart.
Snälla, ge mig lite tips på hur jag skall göra. Gärna på om det är speciella sorter som klarar detta bättre än andra.
Anders zon III
02-07-2003, 10:34
Rosen behöver ju plats för rötterna någonstans, men de kan söka sig iväg under gatsten eller annat rätt långt. Just kring stammen behöver inte jorden vara.
I gamla städer är det rätt nära till jord under gatstenen, ett lager sand emellan bara. Det brukar inte heller vara så tung trafik som trycker ihop marken.
Hur det är hos dig vet jag inte... Kan rosen söka sig till vatten och näring under gårdsplanen så är det väl inga problem! Flammentanz verkar vara väldigt livskraftig, kan den vara aktuell?
jennyjenny
02-07-2003, 17:32
Aha, då förstår jag hur det går till. Jo, det skall nog funka med att den hittar jordlager en bit ner. Flammentanz är väl en ros som är ganska tålig. Rosor och jag har inte gått ihop så bra sen tidigare utan jag har fått diverse konstiga fläckar ohyror osv så jag behöver en ros som orkar med min taffliga skötsel
Jag bor i zon 1 och har skyddat läge så den borde trivas hos mig. Det är bara beskärning, gödsel och vattning som jag måste komma ihåg
Andra röda klängrosor
Henri Martin, Blaze, American Pillar, Zepherine Drouhin
Gå in på www.floralinnea.com
där har du foto på dessa och Flammentanz och zoner
och annat. Under rosor A-Ö.
Hannele
02-07-2003, 21:05
Ja, Flammentanz är tuff.
Ju mindre planta, desto lättare har den att etablera sej.
Första sommaren måste man vattna och sköta om.
jennyjenny
03-07-2003, 07:37
Flammentanz är vacker men ser lite för cerise ut för min smak egentligen. Men det är alltid svårt att återge på bilder en riktig färg. Jag är hellre ute efter en som är lite varmare röd eftersom mycket runt mitt stall är falurött även om själva stallet är vitputsat. Får nog bege mig till ett rosarium och spana.
Flora Linnea var en härlig sajt där jag snart kan bli övertygad om att försöka mig på rosor igen.

Detta trots att jag gett mig själv löfte om att bara ha perenner. Men det är svårt att låta bli. Om man börjar med några små klängrosor så blir det kanske mer sen...
Anders zon III
03-07-2003, 09:40
Här uppe ser man Flammentanz mot faluröda väggar vilket är Ok, men inte en helt lyckat färgkombination - det har du alldeles rätt i. I din zon har du ju fler klätterrosor att välja mellan än här, men ta nån som är tålig eftersom växtplatsen inte är idealisk.
digitalkarin
03-07-2003, 09:53
Rosor är väl ändå perenner?!
jennyjenny
03-07-2003, 10:06
CITAT (digitalkarin @ 03-07-2003, 10:53)
Rosor är väl ändå perenner?!
Det har du alldeles rätt i. I min (förvirrade?) växtvärld så ligger rosor i en alldeles egen kategori eftersom jag inte riktigt har fått kläm på hur jag skall sköta dem. Men visst har du rätt i att de också är fleråriga
Nej, rosor är inte perenner. Perenner är växter där endast de underjordiska delarna övervintrar. Rosor är buskar.
jennyjenny
04-07-2003, 07:18
CITAT (Lena N @ 03-07-2003, 22:24)
Nej, rosor är inte perenner. Perenner är växter där endast de underjordiska delarna övervintrar. Rosor är buskar.
Aha, då har man lärt sig något nytt igen. Jag trodde att bara det var flerårigt så var det perenner. Men det hade gjort en tall eller en björk till en perenn
Kul!
digitalkarin
04-07-2003, 18:29
men..... buskar är ju perenna om de övervintrar?
har jag missförstått det här?!
betyder inte ordet "perenn" flerårig?
digitalkarin
04-07-2003, 18:31
Såhär säger NE.se:
perenn (lat. pere´nnis 'som räcker hela året', 'varaktig', av per- och a´nnus 'år'), flerårig växt som blommar och sätter frukt regelbundet, vanligen varje år; se fleråriga växter.
Eva Swahn
07-07-2003, 11:44
Perenn = sånt som överlever mer än en säsong i din trädgård. Oavsett vad som står i NE eller vad plantskolan påstår. Enkelt!
Perenner är fleråriga, örtartade växter. Så definieras de bl a i boken "Perenner" av Lena Månsson & Bertil K Johansson.
Träd och buskar är vedartade växter.
Anueller är ettåriga och bienner är tvååriga.
Kan tyckas vara petitesser, men det är lättare att prata växter om man har ett gemensamt språk.
CITAT (Kajsa @ 02-07-2003, 20:18)
Andra röda klängrosor
Henri Martin, Blaze, American Pillar, Zepherine Drouhin
Gå in på www.floralinnea.com
där har du foto på dessa och Flammentanz och zoner
och annat. Under rosor A-Ö.
Gå in och kolla här (se citat) som sagts på annan plats i forumet!
jennyjenny
11-07-2003, 10:31
Japp, floralinnea var ju en riktigt höjdarsida :-)
Jag hittade en som heter Balder som låter som om den passar mig. Ett minus är att den är lite för skär precis som flammentanz, men verkar vara en riktigt uthållig ros. Skall försöka ta mig ner till Helsingborg och titta - det är bara 10 mil för då kan jag spana in färgerna på plats.
Tack alla för era svar.
/Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.