sarfog
Jag skulle vilja utöka mitt bestånd av lärkträd. Helst vill jag kunna plantera frön från kottar från de två träd som jag har nu. Hur ska jag gå till väga? När ska jag sätta fröna? Det ligger redan en del kottar på marken runt träden nu. Ska jag försöka pilla ut fröna ur kotten eller kan jag rentav sätta hela kotten? Jag bor i zon 5. Träden står på en gräskulle och det är också där jag vill ha fler lärkträd.
Huggorm
Jag plockade några kottar i höstas, som min mor lät ligga inne tills de torkade och öppnade sig. Några frön planterades sedan i kruka på balkongen. Grobarheten verkade rätt hög, nu finns det ett helt gäng små plantor som är redo för utplantering. Mitt tips är att du väntar lite kanske, de kottar som har fällts nu är kanske inte riktigt bra
KURT
Mna kan lägga kottarna i papperspåsar så att man kan samla upp frön när de öppnar sig, det går fortare om de ligger varmt. Sedan bör fröna få en köldperiod för att aktiveras.
sarfog
Tack för svaren! Jag ska prova detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon