Är det svårt? Hur gör man? Krävs växthus eller annan 10 gradigt ljust utrymme...
De finns blommande bambu i närheten och det skulle bara vara så kul
Puttar upp tråden! Uppenbart är det inte många som har lyckats att fröså bambu... men har ngn misslyckats med en i övrigt väskött sådd?? Har ngn försökt? Har ngn läst om det ngn stans.
Jag får nog leta efter information om hur bambu växer i sin naturliga miljö.
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2007, 09:32
Man brukar ju kunna hitta en hel del småplantor under resterna av blommande bambu så det är nog bara att härma naturen = så fröerna direkt då de är mogna ytligt i såjord (ev. i kallbänk) och låta dem gå igenom en vinter.
Jag sådde Glansbambu, Fargesia nitida, nu i vinter. Jag hade sådden ca 6 veckor i + 4 grader och sen tog jag in sådden under lysrören. Ca + 15-20 grader har jag där var jag driver upp mina plantor. Två plantor tittade upp men jag hoppas att fler ska gro efter en vinter till.
Tack så mycket Åsa och Cia att ni ger input, med era erfarenheter! Jag har detta projektet ihopa med en kompis och hoppas att vi i alla fall ska få minst en planta var. Gissnisnvis så kommer vi att prova flera olika metoder.
Jag tycker helt enkelt att det skulle vara så kul att ha bambu som man vet åldern på. Det brukar ju överleva fram tills de blommar!
Jag hade en bergbambu som blommade,jag lät den vara tills jag kunde lyfta upp plantan och slnger den.till min förvåning och glädje hittade jag tre fröplantor i grusgången,alla tre tog sig och är nu stora buskar.I våras sådde jag glansbambu,en planta har kommit upp som jag skolade om idag.Jag hade de ute i en pallkrage,nu står den i växthuset men ska nog ut igen.Under vintern förvara jag mina frösådder i kallväxthus.Det funkar bra.
Lägg fröna i vatten ca: 24tim (ung.25 grader). Så fröna i sand eller perlite. Täck ett tunt lager sand över fröna. Håll sanden alltid blöt, men inte sankig. Den bästa temperaturen för groning är runt ca: 30grader. Groningen tar oftast 1-4 veckor, ibland 3 månader. Efter att ung plantorna kommit upp och fått blad, så ska man plantera om ung plantorna i jord. Första vintern, temperaturen för bambu plantorna bör vara över 0 grader. Efter ett år, kan den smala bambu plantan planteras utomhus.
Mvh Mats
kompostjord
29-11-2007, 17:59
Här är mer om frösådda boos
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.