Full version: övervintring? HUR?
maskrosviol
Hej!

Har en liten fråga: "HUR övervintrar jag mina prenna klättervxter i kruka på bakongen?"
Just nu har jag en clematis och en kaprifol. Det kommer att bli en humle och en guldhumle. Alla i kruka.

Tack på förhand för svar.

MVH Maskrosviol smile.gif
tmf
Hej,
det beror förstås på var i Sverige du bor. Jag bor i Stockholm, har två uteplatser i marknivå, en mot norr och en mot söder. Uteplatserna har golv av betong och allt jag har är planterat i urnor av lera eller plast samt i trätunnor eller i korgar av flätad pil. Under två rätt så tuffa vintrar har jag haft perenner och buskar utomhus utan särskild paketering och det har gått bra. I vintras dog en liten klätterbenved, och vårvintern gick hårt åt mina rhododendron, men det var mera vårsolen än kylan som gjorde skada i det fallet. Jag har bl a syrener, nepeta, aluntot, salvia, clematis alpina, smultonschersmin, sockertoppsgran, humle, funkia, flera sorters nävor. Nu har jag inget tak över mina uteplatser och det kan vara en fördel, eftersom snön (om den kommer) isolerar naturligt.

Jag vet att det brukar hävdas att alla krukor måste packas in ordentligt på hösten, men som sagt min erfarenhet är att det går förvånansvärt bra ändå. Förutsatt att man har satsat på växter som klarar ett par zoner hårdare klimat. Stockholm är zon 2 så jag köper enbart plantor som passar i zon 3 och uppåt - helst zon 5 så känner jag mig "trygg". Krukorna bör förstås också vara rymliga. Ställ dem mot väggen så får de lite värme från huset.

Lycka till!

tmf
Margaretha
Jag blir så imponerad. Övervintring redan! Och själv kämpar jag med en klematis som dör nu i sommar på balkongen! Jag hade tänkt mig en härligt grön vägg, kanske med någon enstaka blomma, men icke. Skott efter skott vissnar.

Vågar jag sätta en ny nu eller är det för sent?

Är din balkong inglasad eller inte?

Min erfarenhet av växter utomhus i krukor är precis samma som tmfs.
Växterna klarar sig otroligt bra utan skydd. De flesta i alla fall. I vintras hade jag rosen Sommerwind, en daglilja och en liten tuja i liggande krukor- viktigt så att jorden inte blir så våt - i zon 1 visserligen, men vintern var snöfattig och mycket kall under lång tid. Det gick bra trots att jag inte täckt dem alls.

Jordgubbsplantorna i jordgubbstunnan frös däremot - de klarade vintern innan - och en annan ros i kruka dog också, men det gjorde temyntan och en del annat i rabatten också .

Mina fuchsior frös även de fast jag täckt dem efter alla konstens regler.Så det var en hård vinter! All övervintring är ju ett lotteri på sätt och vis.

Fast egentligen vill man knappt tänka på att sommaren kan ta slut. Vi njuter lite till först!
KURT
De kommer att klara sig bättre ju större volym du har på krukan. En stor volym jämnar ut temperaturförändringarna, fungerar på samma sätt som inpackning.
maskrosviol
Hej!

Jag vill tacka för de intressanta svaren jag fick på min fråga om: "övervintring? HUR?"

tmf. Jag bor i mellansverige och i zon 4, tror jag. Min balkong ligger i sydväst på tredje vån. med sol från kl:11.30- till nedgång med ett skuggande träd under några em-timmar.

Margarehta. Nog vill även jag njuta av sommatren ett tag till. Men jag brukar planera saker och ting i god tid i förväg ifall jag måste ta till en B-plan.
Jag kämpar också med en mycket klen clematis och en kaprifol som inte riktigt vill ta sig. Men jag tror med lite tålamod och "milt hot" av komposten kommer de nog till skott.
Min balkong är inte inglasad. Kanske skulle jag satsa på att inglasa den till nästa år?!

KURT. Jag har relativt stora krukor till mina klättervaxter. Så om jag har förstått dig rätt så kommer mina perenner att klara sig ganska bra?!

TACK igen för era svar.
MVH smile.gif maskrosviol
tmf
Hej igen!
Bor du i zon 4 har du lite tuffare förhållanden på din balkong än jag på mina uteplatser. Det kanske ändå är värt besväret att svepa in krukorna med några lager säckväv eller med liggunderlag, som du kan klippa till lämplig storlek, och binda om med snöre. Och som sagt, ställa dem nära husväggen. Täckbark eller liknande på jordytan är också bra.

Men låt oss hoppas på lite solvärme först.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon