malin72
29-06-2007, 15:57
[attachment=4595:blandat_06_884.jpg][attachment=4596:blandat_06_885.jpg]
jo när vi flyttade in satt en ros här rosa färg hade den.......jag har märkt med åren att den liksom bara försvann och byttes ut.
är det så att den vad inympad och nu har orginalet tagit över
inte nog med att den byttes ut den "nya" är enorm växer så det knakar och är ca 2 meter hög........vad har det blivit av den?????????
den har vita blommor och bildar nypon!!!!!!!! någon som vet vad det här kallas
[attachment=4598:blandat_06_886.jpg]
stammen är enorm
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2007, 16:37
kerstin z5-6
29-06-2007, 16:56
Håller med Åsa -du har ett underlag nu .. <Rosa canina är en bra gissning de har enorm växtkraft .. jag har precis kämpat bort tre st ..
Det är ett elände det var väldigt vad det var mycket i år, inte mindre än 5 rosor har jag fått befria från grundstammar, och vips är dom jättestora och blommar med söta enkla vita eller rosa blommor.
kerstin z5-6
29-06-2007, 17:21
Håller verkligen med .. de växer i lönnom de där .. bara man vänder ryggen till så är de en meter höga ... o sen tar de kål på den fina rosen .. blää jag hatar dem .

Min rygg gillar dem inte heller ..
Men jag gillar dem! Jag har ett visst sjå att få plats med dem bara... Men få rosor är så vackra som R caninorna och de kan växa på alla möjliga ställen också. En hel del hamnar i sticklingplätten, de som tagit över helt flyttas och får bilda storsnår i tomtgränsen så småningom. Inga objudna gäster här inte - om några år.
kerstin z5-6
30-06-2007, 09:55
ok för snår då .. det trista för mej är att de blir två meter en sommar men de klarar sällan mitt klimat .. så jag har två meter döda taggmonster över ytan år två ..