Full version: Amaryllis
Krolliljan
Måste erkänna att jag inte brukar spara amaryllisarna men i julas hade jag en som var så enormt vacker och vill gärna ha den blommandes igen.
Jag vet bara inte riktigt hur jag ska "sommarbehandla" den.Jag har sökt och läst i ngn gammal tråd hur man kan plantera ut den. Men måste jag vänta till den vissnat ner?
Margith
Nej de ska inte vissna ner först.
Jag ställer bara ut mina krukor i skuggan.
Till hösten, när jag tar in dem, då får de vissna ner.

Alexander-VG-zon3
så gör jag med sätter dom ut dom i april-maj i väst-öst läge sen får dom stå där tills frosten kommer . mina brukar växa på rätt så bra när dom är ute .
Christer i Falköping
Gödsla rejält nu under sommaren, de behöver ju mycket näring för att löken skall bli större och för att ge många blomställningar.
Christer.
zaaritha
Jag ställer dem i norrläge.............
De brukar klara sej bra!
Nu har jag en m knopp, som stod ute i fjol, se´n i ett skåp på övervåningen,
utan vatten, till i början av juni.
Den står i fönstret nu.
En till, visar knoppanlag.
Krolliljan
Tack snälla för era svar. Då sätter jag ut den på mitt planterinsbord.
Krolliljan
Sådär ja, nu tittar en knopp fram. wub.gif
Hur läng tid tar det ungefär till att den blommar, så där mellan tummen och pekfingert?
anx
Hade en jättefin amaryllis som jag lade ut i somras(min mamma har alltid haft blommande amaryllisar i rabatten på somrarna).....det gick inte så bra för mig för det tyckte sniglarna var mums mums....suck:(
Alexander-VG-zon3
CITAT (anx @ 06-11-2007, 20:25) *
Hade en jättefin amaryllis som jag lade ut i somras(min mamma har alltid haft blommande amaryllisar i rabatten på somrarna).....det gick inte så bra för mig för det tyckte sniglarna var mums mums....suck:(

samma här . förra sommaren så var där inga sniglar , men detta år oj oj och lökarna halvt borta

CITAT (anx @ 06-11-2007, 20:25) *

samma här . förra sommaren så var där inga sniglar , men detta år oj oj och lökarna halvt borta
Margith
CITAT (Krolliljan @ 06-11-2007, 17:19) *
Sådär ja, nu tittar en knopp fram. wub.gif
Hur läng tid tar det ungefär till att den blommar, så där mellan tummen och pekfingert?

Grattis Krolliljan wub.gif
Priset för att lyckas med det du nu har lyckats med, är att du får åka till närmaste handelsträdgård och köpa en ny (svindyr) Amaryllis-lök wub.gif
Om någon i din bekantskapskrets protesterar över kostnaden, säg åt dem att maila mig laugh.gif

Om du köper en ny lök brukar man säga att det tar 6-8 veckor innan blomning, om du har knopp nu gissar jag på ca 4 veckor.
Räkna alltså med en Advents-Amaryllis smile.gif
De flesta av mina över-somrade Amaryllisar brukar blomma lagom till sport-lovet. Är du säker på att det är en blomknopp du ser? Det är inte ett blad??

Och ni som över-somrar Amaryllisar, håll koll på sniglarna!
Trots att jag över-somrar mina Amaryllisar i kruka, ca 1 meter över backen, har jag bekymmer med dem.... och hos mig finns det, tack och lov, inga mördarsniglar ännu wacko.gif
Krolliljan
Jag hade min på mitt planteringbord och dit upp går inte sniglarna . Vet inte varför.

Först kom blad och nu , jo en knopp. wub.gif
Krolliljan
Idag blommar min amaryllis. wub.gif yahoo.gif
stennie

GRATTIS!

Får vi inte se bild?
karjo
Ja! Vi måste ha en amaryllis tråd i år också!

Själv har jag sju lökar, varav två har knopp på gång! biggrin.gif
Krolliljan
CITAT (stennie @ 28-11-2007, 12:08) *
GRATTIS!

Får vi inte se bild?

Tack! Jag får ta imorgon när det är ljust yes.gif
Krolliljan
Det kanske inte blev så bra bild, men dock. Amaryllis Nymph
stennie
WOW....Va fin !!! tummenupp.gif
Österläge
Jag har översomrat min amaryllis men har nog kommit lite i ofas... Jag vattnade den i våras efter att den hade blommat, den fick blad, jag satte ut den på sommaren o den vissnade ner, jag tog in den i höstas o då hade den redan börjat få nya blad. Sedan dess har jag skött den som en vanlig amaryllis (ljust, bara lite vatten) men det händer inget... Behöver den en köldperiod? Nu är det minusgrader men jag kan ju vänta tillls det blir några plus igen o då sätta ut den... Eller ska jag börja om, dvs gödselvattna den nu, sätta ut den i sommar o låta den vissna i höst igen? Vore ju kul att få blomma i år iaf...

Hoppas nån kan ge råd! rolleyes.gif
gunvor
Amaryllisarna har ju när man köper dom oftast plastkrukor av det mindre formatet - skall man plantera om dom innan dpom går ut på "sommarbete" - spelar det ngn roll om det är plast eller lerkrukor.
Vill verkligen försöka!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon