Söttok06
Hej igen!
I helgen ska jag åka och titta på ett gäng kattungar, Halvbengaler. Min son villle ha en prickig katt men jag tycker att Bengaler är för dyra (8000 kr minst). Men det här kanske kan vara bra om temperamentet är bra förstås. Ägaren sa att ungarna var prickiga. Vi får se och hur det verkar.
Om två veckor är ungarna leveransklara. Måste skaffa grejer i så fall, toalåda, klöspelare m m.

zaaritha
Lycka till!
Trodde att det är ozicat som är prickig?!
Är även bengaler det?
Söttok06
Bengaler är också prickiga eller Marble som det heter, det finns olika färgteckningar. Men dessa är halv Bengaler, får se hur de ser ut. Men viktigt är också temperamentet tycker jag. Bengalen vet jag är en mycket aktiv katt, kanske är det svårt att ha när man som vi bor i en liten 2:a på 45 kvm. Plus våra alla Marsvin. Kanske gör man något dumt om man tar sig an en katt också...
Skulle inte ha något emot att ta kattungar från ett katthem men de kräver att man måste ta två om man inte redan har en katt hemma. Och jag kan i nuläget inte ha två katter.
zaaritha
Synd att du ej kan tänka dej en långhårig ras!
Norsk skogkatt är en otroligt trevlig katt, Maine Coon--också!
Söttok06
Jag får för mig att de hårar mera. Men jag kan ha fel. Har också hört att Maine Coon ska vara en trevlig ras. Antagligen faller jag väl för de små kattungarna i morgon. Egentligen tycker jag alla katter är söta om de är något sånär jämt tecknade.
zaaritha
Önskar dej Lycka Till!
Se´n kvittar det nog--egentligen-- vilken ras det blir!
Man älskar katten, ändå!
Virriz
CITAT (Söttok06 @ 29-06-2007, 23:44) *
Bengaler är också prickiga eller Marble som det heter, det finns olika färgteckningar. Men dessa är halv Bengaler, får se hur de ser ut. Men viktigt är också temperamentet tycker jag. Bengalen vet jag är en mycket aktiv katt, kanske är det svårt att ha när man som vi bor i en liten 2:a på 45 kvm. Plus våra alla Marsvin. Kanske gör man något dumt om man tar sig an en katt också...
Skulle inte ha något emot att ta kattungar från ett katthem men de kräver att man måste ta två om man inte redan har en katt hemma. Och jag kan i nuläget inte ha två katter.

"Halv-bengaler"=huskatt...

Och eftersom den största delen av bengalens temperament kommer från pappan, så är "halv-bengaler" bara ett sätt för folk som inte har koll på sina katter att tjäna lite extra pengar thumbdown.gif
!!! För jag antar att det är mamma katt som är bengal och inte pappan!?!??!?

Jag skulle då inte ha mina bengaler i närheten av några gnagare... fear.gif Inte en "halv-bengal" heller...
Tezzla
CITAT (Virriz @ 03-07-2007, 13:35) *
"Halv-bengaler"=huskatt...

Visst, visst. Men faktum kvarstår ändå. Har den bengalblod i sig så är den också bengal till vissa procent.
Virriz
CITAT (Tezzla @ 03-07-2007, 17:22) *
Visst, visst. Men faktum kvarstår ändå. Har den bengalblod i sig så är den också bengal till vissa procent.

Absolut... Men jag ifrågasätter bara att folk ofta tar mer betalt för dessa blandningar än för en "vanlig" huskatt, och det anser jag är att försöka lura folk...
Nutten
Hur har det gått, föll ni för någon av ungarna? Prickar är annars inte något som är specifikt för bengalen, finns andra raser med prickar såsom ocicat och brittiskt korthår. smile.gif
Söttok06
Jo, jag föll för en liten hanunge som var lite prickig och söt. Det var tydligen inga problem att få katten den 20:e eller betala senare (vid lön). Men sen mailade jag och fick inget svar, sen ringde jag och då var han väldigt upptagen. Sen mailade jag igen och undrade om han besämt att sälja till någon annan. Jag har inte fått svar ännu. Kanske är de bortresta.

Men jag tycker att de kunde ringt upp. Nu vet jag inte vilket. Såg en annons idag om Ocicatblanding. Visst är det Huskatt, men de ville ha 2500 kr för dessa. Då är de också avmaskade och vaccinerade samt veterinärbesiktigade. Jag tycker också att det är dyrt med tanke på att det inte är en raskatt. Så där vet jag inte om jag har råd.

Det jag är rädd för med en sk vanlig Huskatt om den kan lära sig att gå i koppel. Så att den inte mår dåligt för att den inte får vara vanlig utekatt. För det går inte där vi bor. Då får jag grannarna på mig som nästan alla är hundägare. De här raserna som Bengal och Ocicat m fl är ju lite mer hundlika i temperatmentet och lättare att lära att gå i koppel har jag förstått. Vad tror ni?

Ska man vänta och spara till en raskatt i stället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon