Full version: Id hjälp
Anki V
Vi har haft växtbytardag på jobbet laugh.gif och då fick jag något som ägaren kallade mariaklocka och som var perenn. Hon hade både vita och blå. När jag sedan läste på lite omklockan så lärde jag mig att den är tvåårig.

Kan man redan nu ifrån de bilder jag tagit se om det verkligen är en mariaklocka?

[attachment=4602:Sylarna_...__Large_.jpg]
[attachment=4603:Sylarna_...__Large_.jpg]
[attachment=4604:Sylarna_...__Large_.jpg]
Den är aldeles nykrukad och därför lite "rufsig"

Tacksam för ett ID-försök

/Anki
Ophelia
Skulle kanske kunna vara det. Tycker nog att det kan påminna om det med smala bladen och tydliga bladnerven. Mariaklockans blommor sitter ju även runt om stjälken och inte utmed en rad på en sida.
Anki V
Tackar....det verkar ju stämma med Mariaklocka, blomknopparna finns runt om stjälken......men min arbetskamrat är så fullt och fast övertygas om att den är perenn och att hon haft denna vita "moderplanta" i många år. Hon säger att den frösår sig lätt men att frösåddrna ofta blir blå. Det är bara just dennna som håller sig vit.

Märkligt g.gif !

Det är bäst att jag försöker "hålla liv" i den här lilla plantan så det blir frön om jag vill behålla den. laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
det kan vara en Campanula persicifolia 'Cup and saucer'-typ
dvs en Stor blåklocka men med mariaklockans utseende
Monarda
Med dom bladen tycker jag att det mer ser ut som en storklocka. Finns i både vitt och blått och frösår sig gärna.
mamamaggan
Ser inte ut som mina Mariaklockor. Där sitter klockorna annorlunda , tätare än det verkar på din bild. Är nog någon annan sorts " klocka ".
Ester zon 4-5
Många av mina tvååringar beter sig som perenner om de trivs. Jag har Stockrosor, Borstnejlikor, Fingerborgsblommor och Trädgårdsnattviol som kommer tillbaka år efter år. Det kan säkert fungera på samma sätt med klockan.
kerstin z5-6
Naturligtvis ! det är storklocka jag menar :)Fick hjärnsläpp igår ,...finns en dubbel sådan som nog kan likna cup and saucer smile.gif
Anki V
Nu har jag varit ute på "nätet" och sökt och jämfört och det lutar mer och mer åt att det är en storklocka jag har fått.

Får den bara behålla knopparna nu trots den brutala behandlingen så får jag snart facit. Vad jag kan förstå är spetsarna på klockan lite mer bakåt/uppåvikta på Mariaklockan...... eller?

Tusen tack er alla som hjälp till med identifieringen thanks.gif

/Anki
Anki V
Nu är jag i stort sett säker på att det är en storklocka jag fått. rolleyes.gif

1:a klockan slog ut i helgen och när jag jämför med andras bilder på nätet så .........

/Anki
[attachment=4931:storkloc...__Large_.jpg]
[attachment=4932:Storkloc...1_Large_.jpg]
kerstin z5-6
Japp storklocka är det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon