Full version: Hagtorn
Kvarnvik
Jag har ett par Hagtorn, tror jag, som står i tomtgränsen. De har förmodligen kommit dit med fåglar och är därför inga särskilt snygga träd eftersom de har stått och fått växa upp på egen hand. Det träd som är på bilden är det som ser bäst ut, vad kan man göra för att få det lite snyggare? Kan man tex ta av toppen och få det att grena ut sig till en riktig krona? Jag ska givetvis ta bort skotten som kommer på stammen.
[attachment=4607:_IGP1621.JPG]

Bild på bladen för säker artbestämning:
[attachment=4608:_IGP1624.JPG]
Det finns taggar på grenarna också, därav min slutsats att det är hagtorn, men tala gärna om om jag har fel.

Trädet är ca 2,5m högt
Tosan
Det där tror jag inte är hagtorn. Om jag inte är helt ute och cyklar så har de rödaktig stam och bladen liknar björklöv till formen...
Nu får nån rätta mig om jag har fel..
zaaritha
Icke hagtorn---men vad är det?
Cilla
Kan nog vara någon slags hagtorn ändå, de kan blanda sig och bladen kan vara olika flikiga. Men oavsett var det är för sort - toppa inte. Om du med snyggt träd menar ett som har bredare och tätare krona så kommer det så småningom. Detta är ett ungt träd. Mycket snabbare går det om du ytligt tar bort grässvålen under hela kronan.
Christer i Falköping
Håller med Cilla. Dessutom tycker jag nog att träd som får sköta sig själva blir vackrast i längden. All för många hackar allt för mycket i sina träd numera. Det verkar finnas en oro över att man måste beskära sina träd i tid och otid numera, vilket gör att allt för många trän massakeras och blir redigt fula.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon