Annamal
29-06-2007, 21:27
Jag är lite nybörjare på det här med trädgård och undrar vilka perenner som blommar igen ifall de klipps ner? Jag vet att salvia kan blomma igen om man klipper ner den, men gäller det många andra perenner? Hur är det med prästkragar, nävor, aklejor? Kan de komma igen? Vill gärna ha tips på långblommare och perenner som kan blomma om flera gånger. Just nu ser min rabatt lite trist ut, innan malvorna kommit igång. Har dock fyllt ut lite med sommarblommor.
Tack på förhand!
Anna
kerstin z5-6
29-06-2007, 21:31
Delpinium Riddarsporre blommar om
Mertensia pterocarpa -stenfjärva blommar hela sommaren om de klipps med jämna mellanrum
Krolliljan
29-06-2007, 22:07
Kantnepetan kommer igen. Lupiner kan blomma om, Nunneörter och fänrikshjärtan blommar hela sommaren. Mina aklejor blommar inte om. Stora blåklockor blommar jättelänge om man hela tiden klipper av de utblommade blommorna.
Ophelia
30-06-2007, 07:06
Stäppsalvia, daggkåpa, mjölkklocka, ormrot (varje fall den stora), rosenkrage, berglin, storklocka, riddarsporre, spansknäva (och en del andra nävor), blågull, daglilja (varje fall Stella d`Oro), grekisk vädd/höstvädd, röllika, axveronika är väl några som blommar igen om man tar bort det vissna. Detta är ju oxå beroende på väder.
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2007, 08:31
Stjärnflocka brukar kunna komma igen med en höstblomning ifall man klipper ner den så snart blommorna börjar se lite utblommade ut.
Annamal
30-06-2007, 09:31
Hej!
Tack för alla tips! Nu har jag massor av uppslag till rabatten!
Anna
Och Löjtnantshjärtat kommer igen om man klipper den rätt rejält direkt efter blomningen.
Det där har jag aldrig vågat göra...
Hur mycket ska man klippa? Snälla, ge mig utförliga råd så jag inte gör fel!
Lavendel blommar också om
Ophelia
02-07-2007, 16:21
Jag hugger tag i en rugge och klipper av om det är mycket, fungerar inte att ta stjälk efter stjälk. Jag klipper inte ända ner utan brukar skapa så det finns blad. Exempelvis riddarsporrar, lupiner och blågull klipper jag av ovanför ett bladpar då de inte är i sådana mängder att det är omöjligt.
När det gäller Löjtnantshjärtat så klippte jag rejält, säkert mellan en och två tredjedelar av hela busken, och den blommade igen.. fine, MEN jag har ju märkt att den inte alls är lika pigg i år... så jag tänker inte göra om det.
/Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.