Full version: Sniglar
Ciczi
Hej

Upptäckte att jag har sniglar i trädgården... FAAAN! har inte haft det innan... De är randiga och ganska långa. Kan det vara pantersniglar? Och hur blir jag av med dem? Är det samma sättl som för mördarsniglar? Vad kan de göra för skada...

ÄR det nån som har koll på hur lång tid det tar för äggen att kläckas?

mvh Ciczi
zaaritha
Randiga?
Jag trodde att det är de fläckiga som är pantersniglar?!
zissi
Pantersniglar är bruna o svartfläckiga o så gott som ofarliga så vitt jag vet. Vi har några ibland här men de gör aldrig någon skada. Tycker de är vackra faktiskt. whist.gif
Ciczi
Ja asså randiga i samma riktning som kroppen. Men inte klart randiga utan fläckigt randiga...
Det var lite skumt ute när jag hittade dem i kväll så jag får kolla i morgon när ljuset räcker till för att se mer än näsan och se om jag inte kan ta en bild...

Ciczi
Tosan
Mina sniglar är gråbruna med svarta ränder... Och de äter allt! Smultron, rädisor, morötter, sallad och tydligen stockrosor
Ciczi
Ja mina verkar ha tyckt att de vita dahliorna är smaskiga och en petunia...

Klippte några i går men kunde inte hitta kadaverna idag... confused.gif

Hittade några till idag som gick samma öde till mötes... I morgon blir det storstädning i trädgården...

Ciczi
zaaritha
Arma stackars sniglar!
Det finns så många nyttiga sniglar..............................
lena:-)
När man hittar minst 5 sniglar på varje potatisblast och all persilja är borta för tredje gången..
då tycker man inte synd om sniglarna och man undrar vilken nytta de gör
och vart de eventuellt skulle kunna göra denna nytta.
Dit får de nämligen gärna dra...och det snabbare än vad en snigel vanligtvis kan
zaaritha
Men; då har du väl "mördarsniglar"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon