Eva i Skåne
Så fort det börjar skymma så skriks det entonigt i träden i tomtkanten. Jag har irriterat mig lite hela veckan, men jag ger mig inte ut på spaning i mörkret när jag är själv. Idag har maken kommit hit och han var ute med ficklampa och kikare och hittade två uggleungar i var sitt träd. När han gick där och lyste med ficklampan kom en orolig ugglemamma flygande och satte sig i närheten.
Imorgon ska vi ut i dagsljus och kolla in dem. Kanske kan jag fånga dem på foto.

När jag var i tonåren hade vi en uggleholk på tomten och då spanade vi alltid efter ungarna när de lämnat boet, men inte kan jag minnas detta skrikande.
Holken plockades ner när min lillebror och hans kompisar var i trädklättrarålder och hade en koja i ett träd intill. Nu har mina barn passerat klättraråldern och vi han diskuterat att sätta upp en holk igen, men nu tvekar jag med tanke på skriken.
zaaritha
Kattuggla?
Eva i Skåne
Ja, kattugglor tror jag det är.
zine
Hornugglor skriker också väldigt mycket.
zaaritha
Är inte de mer ovanliga?
KURT
Du behöver ju inte sätta upp uggleholken vid tomten. Just kattugglan är ju ganska vanlig och eftersom den brukar kunna hitta håligheter att bygga bo i. Men ugglor som bygger bo längre in i skogen (t ex pärluggla, slaguggla och andra) har ofta mycket svårare att hitta boplatser. Visserligen sparar nu skogsbruket döda och avbrutna träd, men när de blir stående kvar ensamma på hyggen, så fungerar de ändå inte alltid som boträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon