Funderar på att sätta en buskros alldeles bredvid vår entredörr. En sockertoppsgran står där sen förr o även vårprakttry( om än lite inklämd) o en risig enbuske. Den taniga prakttryn + enbusken ska bort o ersättas med något vackrare. Sockertoppsgranen är säkert 20 år o ca 1,70m hög, men vacker ändå. Så den ev. rosen ska sitta bredvid sockertoppsgranen o kanske några lägre perenner som passar till också. Jag har en rabatt inte långt ifrån där det finns vita, gula o rosa rudbeckia, stäppsalvia, en pelarrönn med en mörklila klättrande klematis i. Älskar rosa, rosa-röd-vita, cremevita rosor. Gärna remonterande...........vill ha vackert lång tid. Härdig o inte för risig o spretig. Tycker om både enkla o dubbla rosor. Har My Fairy-rosen en bra bit ifrån dessa rabatter. Älskar den. Men något annorlunda, högre o kraftigare vore kul. 1-1½m vore nog lagom i höjd. Söderläge. Får gärna dofta gott. Får även ha nypon om den vill.
Tror någon att det kan finnas någon rosbuske som passar in på alla mina önskemål????
(En kameleontbuske klättrar på vårat mörkbruna tegelhus bakom sockertoppsgranen. Det är också en mkt vacker växt.)
Mvh zissi
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2007, 08:43
Här kommer ett förslag: Rose de Rescht, cerise blommor (brukar ofta beskrivas som karmosinröd i färgen men jag tycker den är mera cerise) doftar mycket blir ca 1m hög blommar i stort sett hela tiden, den växer ganska kompakt, härdig till zon 6, blommar på årsskott så den kan klippas ner hårt på våren den kan t.o.m formklippas med häcksax. Inte ovanlig i handeln så den brukar vara lätt att hitta. Rosbladen går utmärkt att ex. göra rosengelé eller rosenmarmelad på.
Du kan kika i mitt album
Buskrosor som remonterar Om du undrar över sorter, storlek mm ska jag svara
Tack Åsa o Kajsa! Har läst rosböcker o fått många bra råd på andra sätt o kommit fram till 4 sorts rosor. Kan de vara något för mig tror ni?
Det är Rose de Rescht, Irma, Therese Bugnet (el Louise) o Prairie Joy. Det bara snurrar runt i huvudet av alla fina sorter som finns. Ska försöka besöka några rosarier el rosenträdgårdar i sommar. Ska bara ha en sort till sist.
Ha en bra dag!!
Mvh zissi
En sort, nej det är omöjligt, ta samtliga dom du räknade upp, utmärkta rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.