Alexander-VG-zon3
29-06-2007, 23:25
hejsan
kanske intressant att läsa var medlemmar här på odla har för zon i trädgården och även kanske vill skriva lite om deras klimat i trädgården som lokal-mikro klimat
denna omröstningen är hämtad från
http://www.tradgard.ifokus.se/dom har haft en omröstning på
http://www.tradgard.ifokus.se/ ett tag och så tänkte vi kan väl ha en här också .
jag bor i en varm zon 2 eller en kall zon 1 . blåsigt i trädgården men ändå vatten nära områden som hjälper .
(zon 0 är dom som har mildare än 1 typ som vid kusten i zon 1 och fjällregion är ju ovan för zon 8)
Christer i Falköping
30-06-2007, 07:20
Jag skrev ned zonen jag har här hemma, zon 4-5, Fast det kom inte med i omröstningen ser jag? Men jag tillbringar ju mer tid i Tråvad och där är det zon 1-2.
Christer.
Hej!
Vi bor i zon 5 enligt kartan men eftersom vi alltid brukar ha några grader varmare och vi har nära till en sjö så kan det hända att det skulle kunna fungera som zon 4.
Martina
CITAT (Kortis @ 30-06-2007, 11:27)

Hej!
Vi bor i zon 5 enligt kartan men eftersom vi alltid brukar ha några grader varmare och vi har nära till en sjö så kan det hända att det skulle kunna fungera som zon 4.
Martina
Ska ståatt vi alltid brukar har några grader varmare än samhällena runt oss har.
Martina
Jag röstade på zon 5, det är väl egentligen zon 5-7, men enligt trädgårdsmästarn ska träd och buskar för zon 5 klara sig här inne i stan utan problem. Men på kartan bor vi i zon 7.
Däremot har jag punkter i trädgårn som nog går ner ett par zoner. Lite kul faktiskt när man bor i västerbottens inland, mitt emellan kust och fjäll. Stöttingfjället ligger någon mil bort och där är klimatet ett helt annat.
Sailor Pluto
30-06-2007, 11:12
Jag bor alldeles på gränsen mellan zon 4 och 5, men jag röstade på 4.
Det skulle vara roligt att "prova på" en trädgård i zon 1. Tänk vad mycket skoj man kan odla där utan att det fryser ihjäl under vintern
. Fast jag är ändå väldigt nöjd med mina möjligheter häruppe
.
Christer i Falköping
30-06-2007, 15:23
Fast vinterväta och barfrost tar död på en hel del i de lägre zonerna. Ibland, men ytterst sällan eftersom jag hatar vintern, är jag avundsjuk på de tjocka isolerande snötäckena ni har norrut.
Christer.
Alexander-VG-zon3
30-06-2007, 20:59
CITAT (Kortis @ 30-06-2007, 11:28)

Hej!
Martina
Ska ståatt vi alltid brukar har några grader varmare än samhällena runt oss har.
Martina
så har jag också det , ibland har jag en zon 1 vinter och en bland en zon 2 vinter . dock på senare år bara zon 1 vintrar . plus vatten nära och nån grad varmare än övriga trädgårdar då vi bor på en backe .
Piccante
30-06-2007, 21:12
Jag bor i populära zon 3
Irene_L
30-06-2007, 21:14

Jag me
Det ser ut som jag bor precis på gränsen mellan 3 & 4
TantGredelin
30-06-2007, 23:12
Jag bor i zon 3, men zon 4 ligger rätt nära, därför planterade jag träd och buskar så smart jag kunde och fick på några ställen zon 1-2. Vilket är en zon jag hellre skulle bo i. Men vad gör man när jobbet ligger i zon 3? Bara att bita ihop och glömma jasminen
stennie
01-07-2007, 06:01
Jag bor i zon 1, iTrelleborg 50 m från Östersjön
Krolliljan
01-07-2007, 06:19
Jag bor i zon 1, 150 m från havet.
Enligt zon kartor bor jag i zon 2 men enligt trädgårds experter bor jag i en lokal zon 4. Hade frost 13 juni senast. Min kompis i stan 1,5 mil bort har i regel 6 grader varmare, tex.. Arktisk håla alltså!
/ Wilma
pleximaster
02-07-2007, 12:25
Zon 1.
Bor i en vindfri håla (gammal bäckravin.) Alltid ett par grader varmare i hålan på sommaren (etage tomt i sydvästläge) men nån grad kallare på vintern så kanske kan man säga zon 0 sommartid och zon 1 vintertid.
mvh plexi
FruJensen
02-07-2007, 12:51
Jag är en 7:a, på gränsen till 8:a.
Har en tomt uppbyggd på sten, lutande åt alla håll och med vinden ihärdigt blåsande runt knutarna men med enorm fjällutsikt.
Bor i zon 1 men har balkong klimat till öst, hehe
Kajsa i Arvika
02-07-2007, 14:25
3-5 enligt kartan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.