Full version: tomat och gurka
norrsken
Hej!
Jag är nybörjare på växthus-fronten. Jag undrar om nån av alla duktiga odlare kan tala om för mej vad det är för fel med gurkorna och tomaterna?

Jag har både tomat och gurka i växthuset....jag har bara hunnit få en fin gurka, och nu verkar det som om dom som är på väg att bli gurkor, gulnar och tynar bort? Jag har sett till att dom inte är torra.....och inte för blöta heller. Kan det vara för varmt? Vi har ju haft kanonvarmt häruppe ( i norrbotten) ett tag nu!!! Jag har öppet vädringsluckorna och dörren i växthuset och dessutom skuggat lite grann med fiberduk.

Min syster som bor i närheten har samma problem. Hon får dessutom sprickor i sina tomater ( i skalet ) vad kan det bero på?

Tacksam för tips och råd!
uno
Min mor lärde mig, att spuckna tomater kan orsakas av för många torrperioder i jorden.
Åsa, mälardalen zon 2
I boken växtskydd i trädgården finns bra beskrivning:

"Svängningar i temperatur och luftfuktighet kan orsaka sprickor på tomatfrukterna t.ex om en period av långsam tillväxt följs av gynnsammare förhållanden med snabbare tillväxt"

Många problem som dyker upp på tomat i växthus beror på för stora svängningar i temperaturen mellan dag och natt.
Tomater tycker om värme och lite torrare luft + jämn vattning (varken för mycket eller för lite). Är du osäker tryck ner handen i jorden så att du känner efter hurpass fuktigt det är längre ner där rötterna är. Jag trodde mina tomater behövde vattnas i går för ytan såg torr ut men det var ganska blött längre ner.

Även när det gäller gurkan kan det vara klimatsvängningar som gör att de inte verkar må så bra. Även höga temperaturer kan spela in, vissa grönsakssorter som vi odlar har pollen som inte tål alltför höga temperaturer och dåligt pollen brukar innebära dålig befruktning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon