Full version: Åska.
sqrulan
sos.gif
Jag fick inkopplat bredband i vår och köpte då dator,nu undrar jag om jag ska/bör/kan dra ut kontakten som sitter

från bredbands uppkopplingen då åskan går?Jag vill ju inte att åskovädret slår sönder allt har nu tre inkopplade datorer.

Hur gör ni???
LadyG
Eftersom jag bor i stan drar jag aldrig ur kontakten (åskledare).

På landet skulle jag nog göra det däremot.
Krolliljan
Jag drar alltid ur. Även TV:n
KURT
Är det optisk fiber så leder den ju inte ström, om det inte finns en metallkabel där också. Men annars kan datorernas nätaggregat vara ganska känsligt mot hastiga spänningsförändringar.
Monica M zon 4
Jag fick en dator förstörd av åska för några år sedan. -cry-.gif Så jag är jätteförsiktig. Jag drar ut strömkabeln och telekabeln när jag inte använder datorn.
Chamomille
CITAT (Monica M zon 4 @ 30-06-2007, 08:24) *
Jag fick en dator förstörd av åska för några år sedan. -cry-.gif Så jag är jätteförsiktig. Jag drar ut strömkabeln och telekabeln när jag inte använder datorn.

Samma här. Alla telefoner samt dator och modem pajade. Gången innan gick tv:n sönder. Så jag drar ut ALLT när det åskar (eller när vi åker bort..).
Pirum
CITAT (KURT @ 30-06-2007, 07:53) *
Är det optisk fiber så leder den ju inte ström, om det inte finns en metallkabel där också. Men annars kan datorernas nätaggregat vara ganska känsligt mot hastiga spänningsförändringar.

Sant. Men nästan alla datorer är ju uppkopplade till internet med metallkablar. Undantaget är väl trådlöst modem, eller WLAN (om man inte själv äger det alltså).

Åska kan ta knäcken på datorer på flera sätt, dels genom nerslag i el/kommunikations-ledningar, men dels även genom annan interferens. Åskväder är väldigt elektriskt laddade, det kan bli så att spänningen mellan exempelvis elnätet och ADSL-modemet blir så stort att något går sönder. Jag TROR risken för det kan minska om man har en jordad dator.

Jag har hur som helst knäckt 3-4 modem och några I/O-chips i datorn pga åska. Och då talar vi om nedslag flera kilometer bort, kanske ännu mer. (Detta var på landet, med luftledningar har jag för mig)
gammelnalle
Bor själv på landet och har en dator som är jordad..
3ggr har jag fått MODEMET åskhavererar och datorn 1gång. Och då var det just kortet som sitter direkt från modemet

Som jag har upplevt det är det TELEFONLINJEN som är boven... jag har själv 2-3km LUFTLINJE till närmsta kopplingspunkt och ytterligare 3 km till kopplngsstationen.
Så jag drar "alltid" (hmmm man glömmer ju ibland yes.gif ) ur telefonjacket till modemet när jag inte är uppkopplad. LITE bökigt...men jag tar inte chancenfler gånger.
Däremot drar jag inte ur nätkontakten, men skulle göra det om jag inte hade jordat uttag.

b
Bettson
Jag är paranoid när det gäller mina datorer. Drar ut allt.

Fast jag har beställt åskskydd hos en elektriker men han kommer ju alrdig någon gång. Har väntat sedan i våras.

Trippelskyddet ska jag inte ha eftersom jag inte bor på landet, men finskyddet och apparatskyddet ska kopplas in. OCh så har jag UPS så jag hinner logga ur vid strömavbrott.

OCH telefonerna ska skyddas de också, de ska kopplas till jord (tror jag) vid elskåpet på nogot sätt.

Men inget är som väntans tider speciellt när det är mulet.
Pirum
Mmm...jag föredrar laptop och mobilsurf när det åskar. Tycker annars åska är rätt fascinerande, ser gärna mer av sådant, tycker det varit klent med det de senaste 2 åren i mina trakter.
Bettson
CITAT (Pirum @ 30-06-2007, 10:36) *
Mmm...jag föredrar laptop och mobilsurf när det åskar. Tycker annars åska är rätt fascinerande, ser gärna mer av sådant, tycker det varit klent med det de senaste 2 åren i mina trakter.

INte här, 10 arbetsdagar gick förlirade förra året totalt för mig pga under juni-aug.
sqrulan
CITAT (KURT @ 30-06-2007, 07:53) *

Ja det är nergrävd optisk fiber kabel som kommer in genom väggen,en dosa sitter på väggen och från den så sätter man in en kontakt i eluttaget.Kan jag plocka ur denna kontakt ur eluttaget vid åska utan att förstöra all information på datorn och sedan lätt kunna ta upp kontakt igen via bredband.Förstör jag något om jag drar ut kontakten,menar jag?
Undrar om nån fattar vad jag menar??? whist.gif
*Stintan*
All du sparat finns kvar i datorn så det är bara att dra ur kontakten om du vill. smile.gif
sqrulan
smiley_small_hug.gif
TACK då vet jag,nu fick du hjälpa mej igen flirting.gif
Nu har jag faktiskt ordnat med photobucket så att jag kan fixa till mina bilder,kul att kunna lära sig en massa. tummenupp.gif
gammelnalle
Tala om trollen...

Åskan slog ner i mitt hus i går kväll... djädrar vad det small... en strömbrytare vaporiserades ... telefonen slog ut.. Datorskärmen totaldog (Datorn var avstängd och teleproppen till ADSLmodemet ur..)

Efter en natts sömn tog jag mig an telenätet.... och hittade långt om länge felet I EN KABEL till telefonen... Åskan har förmodligen hoppat från strömbrytaren till telefonledningen...
(Det är en fördel att vara elektriker och ha RÄTT sorts kabel hemma!! sweatingbullets.gif samt veta HUR man skall mäta ,,)

jag hade tur med datorskärmen med... öpnnade brken och hittade (mätte) en trasig säkring och chansade på att det BARA var den... Jodå.. nu funkar datorn och telefonen... men brytaren måste jag köpa ny... nån sån fanns inte på mina hyllor...

b
Pirum
Oj, tur ja, för ofta är det ju inte säkringar som går vid åska - eller inte bara säkringar åtminstone - då spänningen är så hög att strömmen hittar nya vägar inne i tvn, datorn, etc smile.gif
fruberglund
Vi drar alltid ur modemen när det åskar. Har ADSL-bredband och bor på landet.

I höst eller senast till våren ska de gräva ner all el här ute hos oss och förmodligen kommer Telia lägga med teleledningarna. Om det behövs då vet jag inte men det är väl teleledningen det slår ner i om det slår ner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon